Concluzii de la Incoming Romania Travel Forum și Romania Travel Gala, 2014

În data de 25 septembrie 2014 a avut loc Incoming Romania Travel Forum și Romanian Travel Gala

Iată că a venit și ziua cea mare în care mai mulți specialiști în turism urmau să dezbată o temă destul de fierbinte în ceea ce privește industria de turism din România și anume, turismul de incoming.

Evenimentul, ce a avut loc la Restaurantul Elisabeta din București, a fost organizat și promovat intens de către InfoTravelRomania.ro (Petre Dordea) și Innovation Travel (Traian Bădulescu și Raluca Repanovici) – urmăriți site-urile pentru înregistrările video și comunicatele oficiale post eveniment, beneficiind și de sprijinul Clubului Presei de Turism (Marian Constantinescu) – FIJET România și al ANT-ului.

Incoming Romania Travel Forum 2014 (1)

Incoming Romania Travel Forum

Încă de când a început promovarea evenimentului Incoming Romania Travel Forum  s-au născut diferite speculații și s-au făcut suspiciuni vizavi de incoming, care se pare că este un fel de Fata Morgana a turismului românesc, după cum au denumit-o Alin Burcea și Marian Constantinescu.

Incoming Romania Travel Forum 2014 (60)

Mai întâi de toate aș vrea să precizez ce este incomingul. Acesta se referă la atragerea de turiști străini în România, fiind, practic, o formă de export, adică acea formă de turism din care putem profita, turiștii aducând bani în țară.

Incomingul s-a dovedit a fi o problemă destul de spinoasă, dovadă că nu multe agenții de turism îl practică, deși au declarat că fac incoming. De ce ar fi atât de dificil să o facem? Unii dau vina pe infrastructura proastă din România, alții pe lipsa facilităților fiscale ori a altor facilități legislative (vezi asigurarea de repatriere). Majoritatea pe toate la un loc. Și toată lumea are dreptate, evident. Ce-i drept, e mai facil să faci outgoing (să vinzi pachete turistice românilor să plece peste mări și țări). Românul turist e aici lângă tine și dacă mai ești și detailist îți pui comisionul peste pachetele făcute de turoperatori și ai terminat bâlciul. Și nici nu ai treabă cu blestemata de infrastructură de pe la noi (oare de ce Prințul Charles nu a avut o problema cu asta când și-a cumpărat casă în Viscri?…).

Da, o să fiu cam acidă în articol pentru că îmi doresc să știe toată lumea ce țară frumoasă avem și nu să aud numai lamentări că ne rupem mașinile în gropile de pe șosele. Și eu sunt turist în România și asta nu m-a împiedicat să o cutreier. Culmea este că pe noi, românii, nu prea ne interesează. Străbatem țara în lung și în lat, chiar dacă înjurăm guvernul pentru tot, că deh, cine să fie de vina? Și mai mult decât atât, ne doare în cot de praful și mizeria de prin vreo țară asiatică ori chiar occidentală, vai ce romantic e Parisul! Gunoiul face parte din romantism la Paris. Nu am ajuns încă, dar așa mi s-a spus și am schimbat biletul de Paris pe cel de Roma. Și praful era până în gât și rupeau Via del Corso cu reparațiile străzii, dar eu nu vedeam decât Colosseum, Fontana di Trevi și Pantheonul. Și am venit în țară cu această imagine, a culturii și istoriei și restul nici nu m-a interesat. Adică de ce se presupune că turiștii străini se împiedică de-un ciot, pardon, de o infrastructură proastă? Nu ne putem orienta către o formă de turism care să îi facă să nu observe? Îi luăm de la aeroport, îi ducem pe un drum al vinului, le prezentăm niște obiective pe traseu, îi băgam într-o cramă și după două pahare nu își mai aduc aminte cum a fost drumul! Și am făcut turism viticol.

În fine, revenind la forum, tocmai asta s-a încercat. Să vedem ce probleme sunt și ce am putea să facem să scăpam de ele. Mai mult decât atât, să tragem un semnal de alarmă autorităților.

Incoming Romania Travel Forum 2014 (61)

Toți vorbitorii au fost destul de pregătiți și pertinenți pe tematicile dezbătute și chiar am reținut unele lucruri interesante, pe care le prezint mai jos:

  • Suntem ceea ce rămâne în urma noastră, nu ceea ce vrem noi să fim (George Brezoi, în Ministerul pentru IMM, Turism şi Mediul de Afaceri, care a venit la forum cu un mesaj al dl. Ministru Florin Jianu)
  • În 1987 veneau 18 milioane de turiști pe litoral (acum avem 1,8 milioane….)
  • Spania aduce 64 de milioane de turiști la 46 de milioane de locuitori (Adrian Voican)
  • Din punctul de vedere ai incomingului suntem praf! Real, probabil că sunt 6-800.000 de turiști pentru că restul sunt corporate. Numai 20 de agenții fac incoming (Alin Burcea, preşedinte Paralela 45 Turism, prim vicepreşedinte ANAT)
  • Pe litoralul românesc au venit 33.000 de turiști străini, pe cel bulgăresc 3 milioane
  • Există un singur avion charter ce vine pe litoralul românesc
  • Nu avem niciun ajutor din partea statului pentru a face incoming
  • În turism, mai întâi se vinde țara, zona și apoi hotelul! Într-o țara fără brand, degeaba faci un hotel frumos. Târgurile noastre sunt frumoase, decente, dar șterse. Trebuie să ieșim la târguri cu ceva șocant pentru că cei din afară să dea năvală! Dacă nu se întâmplă ceva spectaculos – facilități pentru incoming, pentru agențiile care fac incoming ori prin prezența la târg, vom crește de la 1.800.000 de turiști la 1.820.000 la anul! – Alin Burcea  (chiar, oare de ce nu se duce Mamaia să se promoveze în afară așa cum se promovează la Târgul de Turism de la Romexpo? Pentru că tot se discută de turismul de clubbing, n.a.).
  • Numai noi credem că ne putem promova cu muntele, când austriecii râd la 8 dimineață la o cafea! (Alin Burcea)
  • Brandul Dracula e un brand internațional (Alin Burcea)
  • Avem o grămadă de probleme legate de situația fiscală
  • Turismul românesc trebuie să fie ieftin, chiar dacă nu ne place 
  • Dacă aducem turiști în România, TVA-ul e 24%, în China e 0% 
  • Am militat degeaba pentru prima de incoming. Nu vom reuși să stimulăm incomingul cu TVA 24%. În Macedonia este o prima de 10 euro/turist (Mirela Matichescu, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism
  • Litoralul românesc nu a fost prezent în niciuna dintre strategiile de țară și este considerat oaia neagră a litoralului românesc 
  • Degeaba faci palate, dacă ieși afară și îți rupi picioarele sau te mănâncă câinii 
  • Nu mai există școală în turism. Turismul nu se formează cu manageri, dar se face cu oamenii de execuție
  • Turismul e una dintre cele mai vechi industrii din lume 
  • Turismul nu se face în primul rând pentru bani, ci din pasiune (Adi Voican, Asociația de Promovare a Turismului din Prahova) 
  • Dacă vrei să ajungi repede, pleacă singur, dacă vrei să ajungi departe, pleacă împreună
  • Ideea este uniformizarea TVA-ului 
  • Cred în Brâncuși și Enescu! Dracula e fake!  (Adi Voican)
  • Fără infotripuri, presă, târguri de turism, nu vorbim de promovare! 
  • În Prahova sunt aproape toate formele de turism! (Anda Baciu, Asociația de Promovare a Turismului din Prahova) 
  • Firmele de asigurări din România sunt toate pe minus. Cât timp nu avem reglementată asigurarea de repatriere, nu putem aduce turiști în România 
  • Se poate promova turismul de clubbing pe litoral (sunt 15 cluburi în Mamaia). Dacă s-ar vinde mașinile parcate în fața acestora, s-ar tripla PIB-urile câtorva județe! – Alin Burcea (a militat pentru clubbingul nostru, net superior multor țări din afară, iar prețurile noastre sunt mai bune)
  • Mascota Oktoberfest (festival ce a atras în acest an 260.000 de participanți) a venit la București să promoveze Transilvania. Cu astfel de evenimente pot fi atrași turiștii naționali și internaționali (Cristian Macedonschi). 
  • Vinul este într-o continuă evoluție, iar vinurile românești se pot bate de la egal la egal cu altele europene. Producem vinuri de elită și stăm bine și la preț. Sunt 21 de crame cu circuite turistice integrate în România și domeniile viticole sunt aproape de marile orașe, ceea ce este un avantaj. Ostrov este cea mai dinamică investiție din domeniul turismului viticol din România. De când au început să apară fondurile structurale, sectorul viticol e campion, 100% fonduri absorbite. (Cristian Pitulice, Director agenția Edelweiss Travel ) 
  • Observ, din nefericire, complexul de a fi român.
  • Acum, turiștii plătesc și 14 euro/ o sticlă de vin, de la 8 euro, dovadă că vinul poate deveni un produs turistic foarte bun, având o valoare adăugată foarte mare Vinurile au reușit să devină brand de țară
  • Pentru a face vin nu îți trebuie decât oameni, vie, legende și o tehnologie. Nu trebuie să importam nimic, le avem pe toate. Toți cei care ajung la cramă au dorința de a cunoaște vinul, povestea, locul 
  • O țară nu are brand, o țară are imagine! (lipsă brandului, nu există o strategie coerentă, conducerea Ministerului Turismului a fost aleasă pe criterii politice, tarife mari, față de brandul actual al României, la turismul ieftin, bulgarii ne bat, lipsa sprijinului financiar pentru cei ce fac incoming, infrastructura încă nedezvoltată, nu există o strategie națională pentru turismul de incoming
  • Ghidul de turism dă culoare produsului turistic (Traian Bădulescu)
  • Dacă nu credem în Bucureștiul de azi, măcar în cel de mâine” (Simion Giurcă, Biroul pentru promovare și informare turistică a României la Viena) 
  • Ar fi foarte important să regăsim o temă națională. Un an de zile de muzee, expoziții, evenimente, concerte cu aceeași temă! (Simion Giurcă)
  • Să trecem de la incomingul empiric, la cel științific, să avem o strategie bazată pe realitate 
  • Brandul cel mai puternic din lume e biserica catolică 
  • Noi trebuie să credem că produsul nostru e puternic. Străinii, dacă nu ar crede în România, nu ar veni aici. Dacă nu credem în Bucureștiul de azi, măcar în cel de mâine (Simion Giurca) 
  • Numai ploaia vine de sus, restul trebuie să facem noi
  • O țara care nu are popor ospitalier nu are șanse prea mari
  • Putem să nu-l vrem pe Dracula, americanii îl promovează și tot la noi îl plasează! Americanii au Disney Land și nu au devenit Mickey Mouse
  • Ce ne lipsește? Fiecare regiune se vaită de ceva, de dreapta, de stânga, de autorități, de miniștri. Noi suntem cei care trebuie să facem treabă. Dacă vom reuși acest lucru, avem un turism performant! 
  • Ne lipsește viziunea, o poate genera cel ce stă mai mult în turism (vizavi de mandatele scurte, n.a.)
  • Noi trebuie să ne manifestăm ca țară, înainte de a ne manifesta ca destinație locală
  • La stat, orice operațiune e complicată, preferi să o faci fără bani (adică să nu apelezi pentru fonduri, n.a.) 
  • Eu nu privesc în urmă, prefer să văd în față
  • Sunt două probleme majore în privința ghizilor, una dintre ele e că nimeni nu știe care sunt ghizii atestați (dacă agențiile ar angaja numai ghizi atestați, nu s-ar mai pune problema asta, n.a.)
  • Studii adecvate ne-ar lămuri ce vor turiștii (să doarmă pe iarbă, mai vor agenții, hoteluri?) 
  • Trebuie să avem grijă de personal și să-l dezvoltăm 
  • Aș face un parc tematic al dacilor, nu există nicăieri în lume! 

Ei bine, am auzit mai multe, am prins cât am putut. Au fost mulți vorbitori, toți au spus ceva interesant, nu i-am menționat pe toți aici (Gabriel Arsene, Florin Albu, etc). Cel mai pertinent vorbitor și cu un punct de vedere mai mult decât obiectiv mi s-a părut a fi Simion Giurcă.

Incoming Romania Travel Forum 2014 (23)

La ce concluzie am ajuns?

Ne trebuie o revoluție în turism!! Toți cei care fac parte din industrie trebuie să se implice pentru a fi obținute acele facilități fiscale după care plâng.

În același timp, e necesar ca cei care activează în posturile de execuție să aibă școală de turism. S-a spus că nu există. În București sunt câteva instituții ori centre care pregătesc și manageri în activitatea de turism, agenți de turism, ghizi (am făcut eu toate aceste cursuri la 3 instituții diferite), ospătari, cameriste, bucătari, recepționeri, directori de restaurant/hotel, etc. Există și în alte localități. Partea proastă este că sunt puține și unele cursuri presupun practică îndelungată, ceea ce înseamnă că cel care dorește să le facă trebuie sa își ia concediu și alte ore libere să o poată face (așa a procedat o colegă), dacă nu lucrează în turism să poată face practică la propriul job (cum mi s-a întâmplat mie). Poate că ar trebui ca acea școală de turism să fie apanajul statului (nu mă refer aici la Facultatea de Turism), pentru ca să fie răspândită în toate orașele mari, unde există licee. Nu știu câte licee cu profil economic mai există acum în țară. În București erau patru (personal chiar am făcut Liceul Economic nr. 1, actualmente Virgil Madgearu). Într-adevăr, dacă vrem să fim o țară turistică și putem fi, atunci trebuie făcut ceva în acest sens. Totuși, se pot face și acum cursuri de specializare, știu că sunt prețuri măricele, dar se pot plăti și de către angajatori, dacă vor performanță. Și contează să le faci! Și, vorba unei distinse profesoare cu ștate vechi în domeniu, ar trebui o școală de zâmbet! Să învățăm să zâmbim. În turism, nu se poate fără zâmbet! (Singura care a vorbit despre zâmbet la forum, din prisma ghidului de turism, a fost Cristina Pătrașcu)

De asemenea, ar trebui să profităm în primul rând de acele forme de turism prin care putem să trecem cu vederea lipsă infrastructurii sau acest aspect negativ să fie mai puțin de blamat (vezi turismul viticol, turismul rural). În primul rând trebuie să vrem să facem incoming. Și nu cred sub nicio formă că cineva care vrea să facă incoming nu face din lipsa celor expuse anterior. Te adresezi unui alt target și o faci. Dacă vrei. Recent, am fost iar în Delta Dunării, în satul Crișan, cu ocazia Festivalului Borșului de Pește. Printre casele tradiționale, majoritatea pensiuni, am dat peste o pensiune fățoasă, care chiar a încercat să înglobeze elementele arhitecturale și aspectul tradițional. Și scumpă, pentru deltă. Dar cu piscină și cu toate cele. Știți ce am văzut într-o zi? Un elicopter care a aterizat pe malul celălalt. Și o barcă ce a luat turiști să îi aducă la această pensiune!

Se poate face incoming cu soluțiile pe care le avem în prezent. Se pot aduce turiști targetați. Dacă așteptăm până se rezolvă problemele care permit un incoming de masă, România va dispărea ușor de pe harta turistică a lumii și ne va fi greu să o luăm de la capăt. Haideți să o ținem pe linia de plutire cu propriile forțe și nu vom avea decât de câștigat pe termen lung!

Romania Travel Gala

După forum a avut loc și o gală în care s-au oferit premii pentru cei care activează în turism, evident, într-o atmosferă relaxată de balet (Francesca Baciu) și muzică (Adrian Enache). A mai fost și o tombolă la sfârșitul forumului, în care cei din sală au câștigat diferite vouchere, cărți ori cazări la pensiuni.

Incoming Romania Travel Forum 2014 (5)

Premiile Innovation Travel pentru inovaţie în turism, au fost:

 1. Premiul pentru bune practici în promovarea turistică României
Simion Giurcă – directorul Biroului de Turism al României la Viena

2. Premiul pentru promovarea României prin evenimente
Cristian Macedonschi – preşedintele Asociaţiei de Promovare şi Dezvoltare Turistică Braşov

3. Premiul pentru promovarea României prin arta baletului
Francesca Baciu – balerină, Opera Română

4. Premiul pentru cea mai inovatoare structură de cazare
Hotel of Ice – Bâlea Lac

5. Premiul pentru promovarea României prin blogul www.povestidecalatorie.ro
Monica Anghelovici

6. Premiul pentru organizarea Târgului de Turism Transylvania Tourism Fair
ANAT Centru – Sorin Dencescu

7. Premiul pentru investiţia în Complexul Elisabeta
Petrică Paraschiv

8. Premiul pentru promovarea judeţului Prahova
Adrian Voican – preşedintele Asociaţiei de Promovare şi Dezvoltare Turistică Prahova

9. Premiul pentru aducerea a patru distincţii « Mărul de Aur » pentru România
Clubul Presei de Turism – FIJET România

10. Premiul special – 55 de ani de turism / “Doamna incomingului românesc”
Eva Gligor – fondator Atlantic Tour

Premiile InfoTravel România 2014 au fost următoarele:

1. Categoria Rent a Car
Pentru cea mai apreciata companie de rent a car in mediul online „AutoBoca”

2. Categoria cel mai activ ghid de incoming pe anul 2014
Hadid Mihaela Cristina

3. Categoria cel mai bun jurnalist de turism pe anul 2014
Anne Mary Nechita – Revista Travel Advisor

4. Categoria cel mai bun blogger de travel pe destinatia Romania
Monica Anghelovici http://povestidecalatorie.ro/

5. Categoria cea mai frumoasa camera de hotel din Romania
Hotel Kronwell 4* din Brasov

6. Categoria cel mai frumos hotel de pe litoralul romanesc pe anul 2014
Hotel Melodia 4* din stațiunea Venus supranumit și „hotelul alb”

7. Categoria soft de gestiune hoteliera
Pentru cel mai bun soft de gestiune hotelieră online pyn.ro

8. Categoria manageri hotel 
Pentru cel mai bun manager de hotel din Predeal: Achitei Bogdan/ Manager New Hotels/ Voila

9. Categoria pensiunea anului 2014
Pensiunea Mama Cozonacilor din localitatatea Simon/Bran

10. Categoria personalitatea anului 2014 din turism
Pentru cel mai activ om din industria turismului, supranumită și „doamna turismului romanesc” Corina Martin

11. Categoria emisiuni TV de turism
Pentru cea mai bună emisiune de turism Săptămâna Turistică Money Channel
Producator Realizator Victor Radulescu

Mă bucur că am câștigat nu unul, ci două premii ca cel mai bun blogger de travel care promovează România, două premii onorante care mă motivează să merg mai departe. Unul dintre proiectele pe care le-am început recent este și domeniul în limba engleză al blogului Povestidecalatorie.ro, respectiv http://en.povestidecalatorie.ro/, prin care doresc să promovez România turiștilor străini, contribuind astfel și eu la turismul de incoming.

Gala Incoming Romania Travel (44)

Tot ce îmi doresc este ca atunci când merg în vacanță la noi în țară să aud în jurul meu turiști care nu vorbesc românește! Atunci înseamnă că am câștigat. Noi toți. Adică, România.

Gala Incoming Romania Travel (52)Gala Incoming Romania Travel (35)Gala Incoming Romania Travel (54)Gala Incoming Romania Travel (63) Gala Incoming Romania Travel (59)Incoming Romania Travel Forum 2014 (37)

Un album complet de la Gală, puteți vedea pe pagina de facebook.

Monica Anghelovici

Specialist în turism şi blogger de travel, îmi place să călătoresc şi să povestesc despre locurile şi atracţiile turistice vizitate de mine pentru a ajuta şi alţi călători în planificarea vacanţelor, dar şi să fiu la curent cu cele mai noi tendinţe din turism, participând la cele mai noi evenimente din industria de travel.

You may also like...

10 Responses

  1. Dordea Petre says:

    Felicitari Monica, pentru acest articol!

  2. Monica, felicitari pentru articol si pentru cele doua premii; cred ca nu ai fost acida…ai spus doar adevarul; sunt de acord cu tine ca dintr-o calatorie trebuie sa te intorci cu imaginea istoriei, culturii, artei, gastronomiei acelei tari; anul trecut am vrut sa vad Matera; am luat trenul din Bari; era un tren atat de “obosit”, vechi (nici nu stiu daca la noi mai exista acel gen de trenuri); crezi ca m-a interesat??? ma duceam si cu caruta daca trebuia, doar ca sa vad ce mi-am propus ;-)…deci…

  1. 29 September, 2014

    […] mai scris impresii despre forum Monica Anghelovici de la povestidecalatorie.ro si Cristiana Patrascu de la […]

  2. 6 January, 2015

    […] A fost și un an plin de evenimente în turism, participând la ele atât ca blogger oficial, cât și la câteva infotripuri în țară și în străinătate, unul fiind în insula Rhodos, iar 2014 mi-a adus și două premii la Incoming Romania Travel Gala: […]

  3. 6 March, 2015

    […] Cei doi antreprenori consideră că proiectul este unic în România, un proiect ce va susține turismul de incoming, turismul medical și educațional, respectiv creșterea notorietății țării noastre pe nișe […]

  4. 24 March, 2015

    […] A doua ediție va fi destul de atrăgătoare și prin faptul că se vor promova produse autohtone, cum ar fi cozonacii de la Mama Cozonacilor din Bran, dar și vinurile moldovenești  . Iată şi care au fost concluziile primei ediţii. […]

  5. 1 April, 2015

    […] și la prima ediție, vorbitorii au încercat să aducă în prim plan fie problemele cu care ne confruntăm ca țară […]

  6. 8 April, 2015

    […] meu de suflet Povestidecalatorie.ro (cel mai bun blog de travel pe destinaţia România, la Romania Travel Gala, 2014 şi Premiul „Anda Raicu” la Gala Asociaţiei Jurnaliştilor de Turism din România, […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Hide picture