Cum promovează agențiile de turism România?

În cursul anului 2013 am participat la numeroase conferințe din industria de turism din România, în care s-a discutat, printre alte subiecte, despre promovarea țării noastre atât în rândul turiștilor străini, cât și al turiștilor români, știut fiind că România are un potențial turistic fantastic.

logo_rumaniaS-a vorbit de atragerea turiștilor în România, s-a amintit de proiectele din fonduri europene ce au prins undă verde în ceea ce privește promovarea diferitelor județe.

La târgul de turism din cadrul Romexpo, ce se desfășoară de două ori pe an, am putut vedea cum se promovează astfel de județe, cum își prezintă atracțiile turistice de pe raza acestora.

În același timp, s-au tot pus în discuţie în ultima vreme avantajele care există atunci când cumpărăm pachete turistice de la agențiile de turism, ceea ce nu este departe de adevăr, în ciuda câtorva agenții care țepuiesc sau intră în incapacitate de plată.

Ei bine, lăsând la o parte faptul că destul de puține agenții sunt specializate pe incoming, dar multe se laudă că promovează România, într-o zi însorită am pornit în căutarea unui răspuns la întrebarea: cum promovează agențiile de turism România? Nu numai pentru turiștii străini, dar pentru noi, turiștii români. Cum înțeleg agențiile de turism să atragă clienți pentru vizitarea propriei țări? Cum atrag turiștii pentru ca aceștia să cumpere pachete turistice prin intermediul acestora?

Am luat catalogul ANAT și am ales câteva agenții aflate aproape una de alta, în zona Calea Moșilor – B-dul Carol I.

Vreau să spun din capul locului că nu doresc să critic sau să ridic în slăvi o anumită agenție de turism, ci pur și simplu, ca turist, doresc să descopăr unde pot să mă informez și să cumpăr sejururi în România, astfel că, din aceste motive, dar și din considerente publicitare, nu am să menționez numele acestora.

Agenția de turism nr.1

Încă de la intrare, văzându-mă un pic dezorientată, neștiind către care birou să mă îndrept, o doamnă de la agenție m-a chemat la biroul ei și m-a întrebat ce mă interesează.

M-am apropiat de doamna respectivă și am stat aproape un minut în picioare lângă scaun, până să mă poftească să stau jos.

Trebuie să menționez că am încercat și să observ cum se comportă personalul agențiilor de turism cu clienții săi, așa că am așteptat de fiecare dată inițiativă și reacție din partea lor.

I-am spus că sunt interesată de câteva zile în România, dar nu pe binecunoscuta Vale a Prahovei sau pe litoral. Până la urmă țara noastră nu se rezumă la aceste destinații, nu?

Mi-a spus că îmi poate oferi ce e pe site-ul companiei, ofertele clasice de pe litoral, Bran, Valea Prahovei. Pe site am observat ulterior că se află și câteva pesniuni din județul Alba, dar și din zona Ceahlău-Durau. Partea proastă e că agenția nu oferă decât cazări în România, nicidecum pachete turistice.

Doamna nu mi s-a prezentat, nu m-a întrebat cum mă cheamă, nu mi-a dat o carte de vizită, dar mi-a notat adresa de mail într-un carnețel, pentru că îi solicitasem și un city-break într-un oraș european.

A rămas ca în tren, nu aveam cum să îmi aleg un sejur în România de aici. Cazare găsesc pe n site-uri, apoi pierd timpul să caut informații despre atracțiile turistice din zonă și despre posibilitățile de transport, dacă sunt un turist fără mașină mică. De ce să cumpăr  cazare de la o agenție turistică și nu direct de la furnizor și să îi ofer și comision pentru asta?

Agenția de turism nr. 2

A urmat o a doua agenție de turism, aflată pe același bulevard. Mărturisesc că am stat puțin pe gânduri dacă să intru sau nu în sediul acesteia, din stradă părând cam lugubru. Nici interiorul nu m-a convins, semănând mai degrabă o firmă de reparat electronice.

Agentul de turism a fost amabil, m-a întâmpinat din ușă, deschizând-o înainte să întru, de cum sunasem la interfon.

M-a întrebat ce doresc, mi-a spus că nu are ce să îmi ofere pe România, dar dacă vreau un hotel dintr-o anumită zonă să îi spun. Practic, aceeași situație că la prima agenție.

Mi-a luat datele de contact și mi-a oferit o carte de vizită, cu același zâmbet pe față și asta pentru că îi cerusem informații cu privire la un city-break… Am plecat, însă, fără să am nici cea mai vagă idee cu privire la un sejur în România.

Pe site-ul agenției există cazări pe litoral, stațiuni montane, balneare și oferte de cazare pentru Delta Dunării. Destul de multe, aș putea spune, dar, repet, cazări.

Agenția de turism nr. 3

Întorcăndu-mă în zona primei agenții, trecând pe trotuarul de vizavi, am văzut o altă agenție de care nu auzisem și mi-am zis că dacă tot mi-a ieșit în cale, hai să îmi încerc norocul!

O agenție micuță, câteva birouri și două agente de turism. De cum am intrat am remarcat o disponibilitate de a discută cu mine și de a nu pleca fără să cumpăr. Chiar m-am simţit optimistă şi relaxată aici.

Am întrebat mai întâi de un sejur din afară, ca să îmi fac intrarea. Mi s-au oferit variante, am fost întrebată ce buget pot aloca, mi s-au oferit explicații, informații, astfel încât dacă aș fi vrut chiar să plec, în mod sigur aș fi ales această agenție! Mi s-au oferit inclusiv argumente la diferitele variante pro sau contra.

Am întrebat apoi și de România, neștiind dacă agenția face sau nu turism intern. Mi-au spus că nu sunt specializați pe turism intern, dar dacă vreau un anumit hotel doar să spun că se rezolvă.

Agenția a arătat disponibilitate în a satisface turistul, iar la final mi-a oferit o carte de vizită, mi-a cerut datele de contact și mi-a mulțumit că am pășit în agenție! Dar tot nu m-am ales cu un sejur în România

Oricum, comportamentul lor a fost ireproşabil şi dacă aveau iniţiativa să îmi ofere şi un pahar cu apă în acea zi toridă, ar putea da şcoală multor agenţii de turism cunoscute pe piaţă.

Agenția de turism nr. 4

Ultima agenție în care am intrat în acea zi a fost tot una care mi-a ieșit în drum, de data aceasta pe Calea Moșilor. Avea ușa deschisă încă din stradă, iar la micul birou împânzit de oferte colorate era un singur agent dispus să mă ajute, fără să pară enervat că l-am întrerupt din chat-ul de pe yahoo messenger… Îmi oferea un sejur oriunde în lume, mi-a făcut cel mai bun preț pentru city-breakul din afară, dar când a a venit vorba de un sejur în România, mi-a arătat doar niște pachete de seniori și cam atât, propunerea era tot clasică de munte, mare, fără să aibă pachete turistice pregătite.

Totuși, la solicitarea mea de a-mi propune ceva, mi-a spus de Cazanele Dunării – ”județul Buzău” (n.a. – e vorba de Județul Mehedinți, de fapt) și m-a asigurat că îmi face rost de orice dacă îi spun unde vreau să merg. Cazări, evident… 

Am plecat tot ambiguă și am tras următoarele concluzii, după aceste vizite la agenții, urmând să reiau incursiunea mea în altă zi:

  • în general, agențiile de turism nu au pachete de sejururi sau excursii în România, în afară de cazări la clasicele stațiuni de pe Valea Prahovei sau binecunoscutul litoral, fiind total nepregătite în a oferi turistului variante de petrecere a concediului în România;
  • agenția la stradă și-a pierdut într-o oarecare măsură rolul ei activ de a oferta la fața locului, preferând să trimită variante pe email, pentru ca agenții să se poată documenta din spatele computerului.
Ce mi-aș dori eu ca turist în România, atunci când intru într-o agenție care este specializată și pe turism intern?
  • variante de hoteluri, pensiuni în fiecare județ;
  • prezentarea de atracții/obiective turistice în România, care să mă determine să aleg o anumită zonă;
  • prezentarea unui pachet turistic complet, cu transport și posibile intrări la obiective, program, etc., astfel încât să nu mai aloc timp suplimentar individual.
De ce nu găsesc oferte pentru România?

O posibilă explicație ar fi faptul că hotelurile și pensiunile preferă să se promoveze singure, fie pe propriile site-uri, fie cu ajutorul portalurilor de turism, nu o dată și nu de azi, de ieri, dat fiind experiența mea în domeniul turistic, auzind că se lucrează greu cu pensiunile din România.

Poate că nu este vina agențiilor, dar nici furnizorii de servicii hoteliere nu își dau silința în a-și promova spațiile de cazare ca parte a unui pachet turistic atractiv, livrat ulterior agențiilor.

Și aici îmi aduc aminte de niște discuții purtate de către astfel de furnizori, la o conferință din Bușteni de anul trecut. Unele pensiuni erau disperate că li se furau clienții de către alte pensiuni care stăteau cu cheia pe peronul gării, alergând după turiști, chiar dacă aveau rezervare la ele. Reclama cu cheia încă se mai practică, însă și condițiile la astfel de pensiuni pot fi îndoielnice sau au puține camere și nu se justifică o altfel de promovare.
Ca să nu mai spun că nici pensiunile care se plângeau nu făceau mare lucru să se promoveze sau să își atragă clienții, fiind destul de reticente la promovarea online.

Până ce fiecare dintre cei doi protagoniști de mai sus nu vor veni unul în întâmpinarea celuilalt pentru a pune pe piața din România o ofertă bogată turiștilor cu pachete atractive, nu ne rămâne decât să căutăm singuri pe internet o vacanță pe plaiurile mioritice…

Aș fi fericită, totuşi, să cred, că noi românii ne cunoaștem atât de bine țara încât știm exact ce vrem, unde să mergem și tot ce trebuie să facem este să contactăm o unitate de cazare, nemaifiind nevoie să apelăm la agențiile de turism pentru a le plăti comision, caz în care promovarea pică foarte mult pe umărul portalurilor de turism și a noastră, a bloggerilor de travel, prin împărtășirea experienței noastre, astfel încât să ajutăm și alți turiști în alegerea unei vacanțe reuşite!

Tu apelezi la o agenţie de turism pentru un sejur în România?

Monica Anghelovici

Specialist în turism şi blogger de travel, îmi place să călătoresc şi să povestesc despre locurile şi atracţiile turistice vizitate de mine pentru a ajuta şi alţi călători în planificarea vacanţelor, dar şi să fiu la curent cu cele mai noi tendinţe din turism, participând la cele mai noi evenimente din industria de travel.

You may also like...

24 Responses

  1. Nu e prima dată când nu cumpărăm produse românești. TNTR de la Albac incearcă la edițiile anuale să contrazică acest lucru. Totuși semnalul cel mai important ar trebui să vină de la ANT, dar nu vine! Oare de ce?

    • As vrea sa vad o agentie de turism care s-a deschis pentru ca doreste sa faca turism si pentru ca iubeste turismul. Dar foarte multe se marginesc la a adauga comisioane la pachetele facute de turoperatori si desi majoritatea dintre ele sunt inregistrate ca si turoperatori, fac munca de detailisti. Daca fiecare agentie ar incerca sa faca 1-2 pachete pe Romania si tot ar fi ceva. Macar atunci cand sunt targurile de turism se pot stabili relatii cu judetele care se promoveaza singure.

      • George says:

        Noi suntem o agentie ce dorim sa facem doar turism intern. Ar fi ideal de ar exista acele pachete de turism intern, dar nu exista…toti tour operatorii ofera doar pachete de cazare fara agrement. Tipic pentru anii 90… Problema este si a hotelierilor care nu considera ca turistul are nevoie si de agrement, ci se multumesc sa ofere un foisor si un gratar, si nu o excursie optionala sau sa colaboreze cu alte firme de agrement…ca sa nu mai spun de online ca este super dificil, asa cum scrie si Raul Alex…

        • Daca nu sunteti doar agentie detailista si v-ati inregistrat ca tour operatoare puteti sa concepeti pachete turistice cu agrement. Altfel, doar sa sugerati turistului ce ar putea sa faca in zona…Macar sa cunoasca aceste amanunte, inclusiv tarifele pentru anumite servicii. O informatie tot este mai buna decat nimic, nu?

          • George says:

            Am incercat sa fim tour-operatori dar firmele de asigurari acorda foarte greu asigurarea. Intr-adevar putem sugera agrementul, dar preferam sa mergem chiar mai departe si sa intram si in contact direct cu firma de agrement pentru rezervare dar fara a vinde direct turistului… Oricum problema este legata si de mentalitatea ca agentia de turism te fura…spre ex noi mergem pe 0% adaos comercial si chiar si asa sunt reticenti…

  2. Raul Alex says:

    Pot spune ca intr-adevar se lucreaza extraordinar de greu cu structurile de cazare din Romania. Si zic asta din propria experienta. Sunt foarte putini patroni sau administratori de unitati care inteleg si doresc sa colaboreze cu diverse agentii, sa puna la punct programe turistice, oferte si pachete avantajoase. Am intalnit N cazuri in care sunam efectiv la unitati turistice “Buna ziua, Sunt de la firma sau agentia X si daca se poate as vrea sa discut cu dvs. despre o posibila colaborare pe partea de promovare turistica” … raspunsul? scurt si direct ” Nu, nu ne intereseaza” – fara macar sa stie despre ce este vorba si vrei sa ii propui, fara sa te asculte si sa vezi un gram de interes din partea lui, nici macar nu stie daca il costa ceva sau nu, pur si simplu ti-o taie din scurt si la revedere si asta in 80% din cazuri. Toti vor si spera sa se imbogateasca din turism peste noapte, nu o vad ca o afacere pe termen lung. Daca cumva le propune o agentie un parteneriat, se simt furati, de ce sa lase el din tarif, sa isi puna agentia mai mult. Si partea haioasa este ca tot pe ei ii auzi spunand ca turismul merge prost si ca nu se face nimic. Cine sa faca? ce sa faca? Normal sa mearga turismul prost daca turistul nu poate beneficia de un pachet turistic, de servicii de calitate, de ajutor, sprijin si informatii. Sunt cazuri in care te cazezi intr-un loc si nu sunt in stare sa iti dea informatii utile cu ce poti face in zona respectiva. Poate unii inca nu au inteles ca turistul merge acolo in primul rand pentru a vizita zona turistica, nu pentru pensiunea sau hotelu respectiv. Bineinteles sunt si exceptii si oameni jos palaria, cu care poti discuta si poti face treaba. Dar tinand cont ca in tara sunt cateva mii de structuri de cazare si daca luam fiecare zona turistica in parte numarul celor reprezentative este destul de mic … este un lucru trist. Si-ar mai fi multe de spus 🙂 Numai bine!

    • Intuiam ca aceasta era cauza!

    • Tocmai asta spuneam, ca nici unitatile de cazare nu isi dau silinta. Mai mult decat atat, nu prea inteleg ce este aceea o promovare. Au senzatia ca daca au deschis o pensiune, toata lumea stie de ea si o sa vina la ei. Unele nici macar nu au site propriu. Altele sunt multumite chiar si cu un grad de ocupare mic, atat cat sa le asigure o minima subzistenta, pentru ca, paradoxal, nici nu ar face fata la un grad de ocupare maxim…
      Insa, din multitudinea de astfel de unitati, se desprind cateva receptive si cu acelea trebuie incercat. Poate, in timp, vor fi si altele.
      Eu am pornit demersul meu pentru ca agentiile se lauda ca promoveaza Romania. Daca o agentie declara ca face turism intern, pai sa-l faca! Daca nu poate, atunci sa stea in banca ei si sa nu se laude ca o face, chiar daca nu poate din cauza lipsei de receptivitate a furnizorilor de servicii de cazare.

  3. Intresant articol! Eu nu am cumparat pachete turistice de la agentiile turistice din tara cam de vreo 5-6 ani, iar atunci faceam acest lucru pentru ca aveam nevoie de facturi si chitante, pentru ca sotul primea la servici o anumita suma pentru concediu, care trebuia justificata.
    Agentiile de turism , probabil, nu vand pachete pentru Romania, pentru ca nu sunt dese cerintele pe piata. Asta e ideea. Problema este DE CE nu sunt cerinte prin agentii?Probabil pretul oferit de pensiuni si hoteluri agentiei, este prea mare, iar comisionul adaugat de acestea mareste efectiv pretul pe o noapte de cazare si implicit pretul nu mai este egal cu cel pe care un client l-ar plati direct la receptie.
    Si un pachet turistic cu cazare si masa poate mai gasesti , dar si cu transport, ma cam indoiesc!Doar rareori cateva circuite, la agentiile mari, specializate pe asa ceva.
    Mi-a placut ideea ta de a vizita cele 4 agentii si de a te convinge de acest adevar dureros. lar la final, indraznesc o mica gluma: agentul de la agentia nr 3 a fost atat de amabil, pentru ca a tocmai in trecuse pragul o femeie frumoasa:)

  4. Intr-adevar, exista unele circuite prin tara cu agentiile mari, foarte putine dealtfel. Culmea este ca una dintre agentiile vizitate de mine este foooarte mare. Si a fost cea care a aratat cea mai putina disponibilitate.
    Agentul de la agentia nr. 3 era agenta… 🙂 Si eu am plecat in aceste vizite ca un om obisnuit, fara sa ies in evidenta…Sa spunem ca un turist de conditie medie. Daca ar fi sa plec in afara printr-o agentie, mi-as alege aceasta agentie ca agentul meu de turism. M-am simtit confortabil si nici macar nu auzisem vreodata de aceasta agentie.
    Demersul meu va continua si nu numai privind acest aspect…
    Mai era si agentia nr. 5, si mai mare, cu care chiar plecasem intr-un sejur in Grecia cu ani in urma. Aici, uitasem sa intreb de Romania, luata de valul observarii atente a comportamentului agentilor. Intrebasem numai de city-break. Domnisoara care m-a vazut de la intrare si m-a intrebat ce doresc, m-a tinut un minut in picioare in timp ce vorbeam. Cand am solicitat sa stau jos, mi-a spus ca nu e cazul, ca ma duce la o colega. Unul dintre agenti molfaia guma in timp ce vorbea cu mine.
    La o alta agentie mare, acum doi ani, cand eram tot incognito, culegand date pentru un proiect, doi agenti mancau intr-una si mirosea a mancare in toata agentia.
    Asta asa, ca sa discutam si de alte aspecte…

  5. Raul Alex says:

    Eu sunt convins ca si din multitudinea de agentii care sunt in Romania, multe au incercat sa faca si turism intern in adevaratul sens. Insa atata timp cat nu reusesti sa scoti un tarif care sa il coste pe turist mai putin decat l-ar costa /noapte la receptie, este ft greu. Si mai intervine si problema cealalta, a mentalitatii romanului care nu e invatat si nu are incredere sa apeleze la serviciile unei agentii, ca doar e la el in tara, se descurca si singur. Iar agentiile probabil spun ca fac si turism intern doar ca sa te atraga si pe urma te conving ei ca oricum e mai bine in alta parte decat la noi 🙂

  6. Alin burcea says:

    Hotelierii romani nu stiu,in mare parte,sa faca contractare,dau tarifele tirziu,incearca sa concureze neloial agentiile ,vinzind mai ieftin pe site.

    E suficient?

    • Monica says:

      Asta e o mare problema, intr-adevar. Din pacate, cu pensiunile stam si mai prost la acest capitol…Dar daca pe site-ul agentiei se afla un hotel din Romania (cu care are contract, evident) si daca agentia il recomanda, de ce se limiteaza numai la atat? De ce agentia nu ofera si posibilitati de agrement? De ce nu se face un pachet turistic complet pentru acel hotel? Daca ma duc la Istanbul, agentia imi spune ce obiective sa vizitez, cat ma costa fiecare obiectiv in parte, etc. De ce nu se face acelasi lucru si pentru Romania?
      Eu ma duc la o agentie sa cumpar o vacanta in Romania si agentia imi spune ca nu are pachete, dar “ma rezolva” cu cazarea uitandu-se pe booking.com? Serios??

  7. In incercarile mele de a incheia contracte de colaborare cu diferite agentii, de la cele mai mari pana la cele micute, s-au incheiat cu un esec, nimeni nefiind interesat de a promova si dezvolta turismul in tara.

  8. Bogdan says:

    In Iasi sunt doua agentii, Cliven Turism si Travis Turism care ofera excursii in Romania. Ce-i drept, personalizate, dar poti apela la ei daca vrei o vacanta in Romania.

  9. Mariana C. says:

    Intrebare 1 “cum se face ca o agentie straina promoveaza si crede din toate puterile in potentialul turismului românesc?” http://bonjour-roumanie.com/
    Intrebare 2 “câte agentii din Romania au aceata vocatie exclusiv pe turismul românesc?”

  1. 20 May, 2014

    […] de practicare a acestor sporturi. Din păcate, și asta am precizat și într-un articol legat de promovarea României de către agențiile de turism, acestea se limitează la a oferi cazare și nu sunt la curent sau nu doresc să facă pachete […]

  2. 24 August, 2014

    […] nici nu promovează România pentru români și acest lucru l-am dezbătut pe larg în articolul Cum promoveaza agențiile de turism România. Mi se pare dificil de crezut că faci incoming, atâta vreme cât nu știi de ce recomanzi o […]

  3. 8 January, 2015

    […] De aceea nu am găsit prea multe oferte pentru România la agențiile de turism când am făcut un studiu incognito prin agenții. Că altă explicație nu găsesc. Dar, fie vorba între noi, nici agențiile nu se chinuie să […]

  4. 24 March, 2015

    […] Așa cum am menționat și în primul articol dedicat acestui forum, incomingul se referă la turismul receptor, care reprezintă, de fapt, un export pentru ca ne vin turiștii străini în țară și acest lucru are două componente majore: ne vin bani și turiștii ne vor promova la întoarcerea în țara lor. Agențiile de turism care doresc să facă incoming au specificat acest lucru în obiectul lor de activitate, deși nu toate practică această formă de turism. Mai mult decât atât, nici nu promovează România pentru români și acest lucru l-am dezbătut pe larg în articolul Cum promoveaza agențiile de turism România. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *