Turismul de sănătate, încotro?
A patra ediție a Forumului Internațional pentru Turismul de Sănătate, București, 21 - 23 martie 2014
Săptămâna ce tocmai s-a încheiat am dedicat-o Forumului Internațional pentru Turismul de Sănătate, desfășurat la Hotelul Ibis Parlament din București, forum organizat de Fundația Amfiteatru și Colegiul Medicilor din România.
M-am bucurat să particip la acest forum pentru că am fost și la cel de la ediția trecută și doream să văd ce noutăți sunt în ceea ce privește turismul de sănătate.
La această ediție, prezidată de Aurel Borșan, președinte al Fundației Amfiteatru, printre cei care au dezbătut subiectele propuse, au fost:
- Răzvan Filipescu, Președinte al Autorității Naționale pentru Turism
- Vasile Cepoi, Consilier de Stat, Cabinetul Primului Ministru al României
- Vajda Lajos, Vicepreședinte, Asociația Clusterelor din România
- Keith Pollard, Director, Internațional Medical Travel Journal
- Aurelia Stancioiu, Profesor, Academia de Studii Economice București
- Gabriela Țigu. Prorector, Academia de Studii Economice București
- Alexandru Constantin, Președinte, Asociația Română de Turism Medical
Tematicile propuse au fost legate de următoarele subiecte:
- Siguranța pacientului în sistemul de turism medical. Servicii medicale integrate.
- Managemenetul calității în turismul medical.
- Consultanță în sectorul turismului de sănătate.
- Rolul marketingului în sănătate și turism medical.
- Turismul medical – formă de turism, produs sau destinație turistică în cazul României?
- Centre de excelentă în turismul medical.
Toate aceste tematici au fost dezbătute teoretic, științific și mai puțin practic, în sensul că mi-ar fi plăcut să văd în sală și agenții de turism prezente, fie nișate pe turismul medical, fie care doresc să aibă și o astfel de activitate, dar poate că această formă de turism nu prezintă interes pentru ele.
Ca să beneficiezi de tratamentele existente în clinicile de sănătate, de medicii specializați și de locurile benefice în care te poți trata, ai nevoie de un pachet turistic care să îți faciliteze accesul rapid și complet la astfel de servicii. În Marea Britanie există un portal interesant, respectiv www.treatmentabroad.com, care oferă informații în acest sens, turiștilor interesați de tratamente medicale.
Dezbaterea lui Keith Pollard mi s-a părut de departe cea mai interesantă, punându-și întrebarea concretă: unde ne vindem produsul? A punctat foarte bine că viitorul pacient este mai întâi interesat de calitatea actului medical în sine, de încrederea în medic și abia apoi de prețul pe care trebuie să îl plătească pentru astfel de servicii. Produsul trebuie să fie de calitate pentru a nu afecta brandul.
Care ar fi, însă, motivele pentru care viitorul pacient preferă se se trateze în altă parte decât în țara de reședință? Fie e mai ieftin (cum ar fi tratamentul dentar), fie e mai simplu (mai puține formalități), fie nu există în țara să produsul respectiv.
Pacienții din Marea Britanie aleg sa meargă în alte țări pentru a beneficia de:
- Tratament dentar (în Budapesta prețul este la jumătate)
- Mărire de sâni (în Belgia este mai ieftin)
- Fertilizare (pentru alegerea de donatori)
- Proteze de șold îin Franța, de exemplu)
- Tratament oncologic (nu prea există astfel de tratamente în Marea Britanie)
Cele mai bune țări pentru turismul medical ar fi Tailanda, Malaezia, Africa de Sud, Egipt, Ungaria, Costa Rica, Israel, India, Turcia si Lituania. De exemplu, anul trecut, spitalul turcesc ACIBADEM a primit 6000 de pacienti din Romania (după cum am aflat ulterior la vizita de la Memorial Hospital).
Gabriela Țigu a punctat importanța serviciilor turistice complementare turismului medical, dar si faptul că numai 20% dintre pacienți merg cu ajutorul unor agenții specializate, restul preferând să își adune singuri informațiile, mai ales din domeniul online.
Estimările sunt, însă, favorabile, în viitorul apropiat dublându-se numărul turiștilor în acest domeniu, crescând, evident și încasările, turismul medical înregistrând cea mai mare creștere la nivel mondial. Serviciile conexe includ transfer, transport, servicii de traducere, cazare și masă.
Am fost încantată să aud din partea unui profesor afirmația că „numai creativitatea limitează numărul de produse turistice” (Aurelia Stăncioiu), semn ca am fi in direcția bună, dacă ar deschide urechile și furnizorii și prestatorii de servicii turistice.
Poate că nu ar fi rău ca un astfel de forum să se desfășoare data viitoare chiar în timpul Târgului de Turism al României, ca eveniment conex acestuia, adică să aducem muntele la Mahomed. Având în vedere că TTR reunește atât de multe agenții de turism, dar și hotelieri cu baze de tratament, aceștia ar putea să își trimită reprezentanții la un astfel de forum și poate că, astfel, se vor dezvolta și pachete turistice în această direcție.
Ce nu mi-a plăcut să aud este că „Romania nu este la ora actuală o destinație credibilă” (Cepoi Vasile). Ce putem face în acest sens? Ce mi-a plăcut să aud, însă, este faptul că “turismul de sănătate este singura formă de turism care nu se bazează pe sezonalitate (Răzvan Filipescu).
Care ar fi avantajele practicării turismului medical în România?
Din prezentarea lui Alexandru Constantin, am reținut următoarele:
- Costul redus al procedurilor medicale
- Timpul mai mic de așteptare
- Cerere mare pentru intervenții chirurgicale și dentare (în România prețurile pot fi cu până la 70% mai mici)
- Creșterea investițiilor în sectorul medical privat, înființându-se numeroase clinici și spitale
- Domeniile în care putem atrage turiștii din țările vest-europene sunt: stomatologie, chirurgie, oftalmologie, ortopedie, existând standarde ridicate în aceste domenii, dar și aparatură de ultima generație Interesant este că, la finele anului trecut, a intrat în vigoare directiva 24/2011/UE privind asistentă medicală transfrontalieră. Aceasta prevede că cetățenii din spațiul UE vor avea dreptul de a alege să primească îngrijiri în sistemul public de sănătate sau în cel privat, oriunde în UE și au dreptul de a li se rambursa costul tratamentului (la nivelul costului din țara lor)
- Prețurile mai scăzute comparativ cu țările vest-europene
Ca dezavantaje ar fi:
- Lipsa promovării constante
- Credibilitatea destinației
- Lipsa unei strategii naționale pentru dezvoltarea segmentului de turism medical (Răzvan Filipescu a recunoscut ce trebuie lucrat și pe partea legislativă, ANT urmând să inițieze o modificare a strategiei pentru turismul de sănătate, introducând norme de clasificare pentru ceea ce înseamnă bazele de tratament)
În cadrul Forumului s-au menționat călătoriile pentru proceduri care ar putea să nu fie disponibile ori legale în țările de origine ale pacienților, acestea îmbrăcând forme de turism (după un studiu de Aurelia Stancioiu):
- Turismul de reproducere
- Turismul pentru mame-surogat
- Turismul de avort
- Turismul de schimbare de sex
- Turismul de transplant
S-a vorbit și despre cluster, ca formă de organizare în turismul de sănătate (Vajda Lajos), la noi înființându-se deja primul cluster în Transilvania (s-au dat exemple și din alte țări), accentându-se importanța comunicării, promovării și cooperării între partenerii implicați și nu s-a omis nici marketingul online.
Am făcut și o vizită la Life Memorial Hospital, unde am văzut câteva cabinete medicale, rezerve și un bazin de tratament. Se pare că aici se poate face, într-adevăr, turism medical, serviciile oferite fiind la standarde înalte și o spun din experiență :), gradul mediu de ocupare al paturilor în spitalele Medlife fiind de 40%.
Per total, ca o concluzie, pot spune că a fost o ediție mai interesantă decât cea de data trecută, însă au lispit doi factori care trebuiau implicați:
- Furnizorul de pachete turistice (agenția de turism)
- Furnizorul de servicii medicale și turistice (clinici, hoteluri, pensiuni, primării ale stațiunilor balneoclimaterice)
Poate că Forumul a dorit să prezinte doar realizările în acest domeniu și să tragă un semnal de alarmă pentru a genera idei care să fie puse în practică ulterior de către toți cei care pot participa ca liant între pacientul devenit turist medical și cel care îi oferă, în final, tratamentul solicitat. Sper ca următoarea ediție să aducă un plus în acest sens.
Nu merge chestia cu nisatul,
acum toate agentiile vand de toate, ca la super market…
Normal si frumos ar trebui sa existe agentii de nise, dar competitivitatea asta…
Nu zice nimeni ca trebuie neaparat sa te nisezi. Poti incerca, insa si aceasta forma de turism. In viitorul apropiat vor mai disparea alte agentii mici, tocmai pentru ca nu se diferentiaza cu nimic de cele mari. De ce ar cumpara cineva un pachet turistic de la o agentie mica, atata vreme cat toate vand la fel? Va merge la cea mai cunoscuta, pentru ca e mai credibila. Vom avea cateva agentii mari si unele afiliate la cele mari sau in franciza. Si vor mai fi cele de nisa.
Companie Medisracenter, care reprezintă spitalele private din Israel,
Îmbarcați pe o afacere specială la Anul 2020 la Pacienți medicali din România.
A doua opinie medicale și Transportul pentru tratamentele medicale în Israel sunt gratuite. Companie Medisracenter Va fi fericit să vă plătească Transportul la dvs.
Vă mulțumesc pentru răspunsul
Cu respect, Ceo Yosef segal
Phone +972-72-250-0700 wattsap 972-537522345
yosef@medisracenter.com https://medisracenter.com/ro