Concluzii de la Târgul de Turism al României, ediţia de toamnă 2013
Iată că a trecut și această ediție de toamnă a Târgului de Turism al României, menit să adune, în principal, sute de oferte de vacanță într-un singur loc. Dacă mai vedem târguri în care vine foarte multă lume, atunci acesta este unul dintre ele, semn că lumea chiar este interesată de vacanțe și speră că să găsească oferte tentante, ținând cont că, pe perioadă târgului, se practică reduceri substanțiale.
Agențiile de turism au pus la bătaie sejururi de Crăciun și de Revelion, atât în țară, cât mai ales în străinătate, dar și sejururi early booking, în special pentru petrecerea vacantelor pe litoral.
Nici hotelurile sau pensiunile nu s-au lăsat mai prejos și au venit să se promoveze singure cu oferte atractive direct către publicul consumator.
Una peste alta, indiferent de numărul de facturi tăiate pe perioada târgului, rezultatul trebuie să fie unul mulțumitor, de cele mai multe ori prezența la târg a firmelor de turism generând rezultate după terminarea unui astfel de eveniment, când vizitatorii studiază ofertele culese și aleg pe cele care se potrivesc mai bine dorințelor și bugetelor fiecăruia.
Ce am constatat ?
- puterea unei agenții de turism se vede în mărimea și imaginația cu care își amenajează standul propriu pentru atragerea potențialilor clienți;
- indiferent de mărimea standului este bine să participi la târg în calitate de expozant pentru că generezi vizibilitate în rândul consumatorilor de vacanțe;
- lipsa de diferențiere, în general, între standuri. Nimic spectaculos! În afară de județul Allba care a venit cu un schi bob și cu câteva telescaune ori cu garda cetății Alba Carolina și cu un ansamblu folcloric sau o parte dintre primării şi asociaţii ce au adus produse tradiționale la stand, nu am văzut ceva special care să îmi atragă atenția;
- vizitatorii iar își umpleau pungile cu oferte, ba chiar coșurile…Chiar dacă unora le place doar să viseze, este imposibil ca marea parte dintre ei să nu cumpere o vacanță în perioada imediat următoare;
- datorită prezenței primăriilor care își promovează zonele aflăm de destinații noi de vacanță pe care le putem lua în calcul;
- risipa banilor acordați din fonduri Regio pentru promovarea anumitor regiuni unde erau standuri imense cu poze și câteva pliante și nimic altceva;
- prezența unui meeting point organizat de Romexpo, destul de vizibil și salutar pentru discuții și întâlniri;
- pentru eficacitatea achiziționării unor sejururi pentru sărbătorile de iarnă, târgul ar putea fi decalat cu cel puțin două săptămâni mai devreme, la începutul lui noiembrie, multă lume cumpărând deja pachete pentru Crăciun și Revelion. Standurile nu sunt tocmai ieftine, efortul expozanților este pe măsură, așa că ar trebui să profite maxim de un târg de turism;
- pentru stimularea şi creşterea numărului de vizitatori ar putea exista un sistem de abonamente pentru cele patru zile de târg, dar şi pentru familii şi gratuitate pentru copii.
Și dacă tot am pomenit de promovarea unor regiuni în care pozele de la stand sugereau biserici ori munți din România, dar nu veneau cu nimic concret, măcar cu niște pliante cu oferte de cazare în zonele respective, pentru ca vizitatorul să se aleagă cu ceva, nu numai cu o idee pe care o poate și uita până acasă, ar trebui să existe o colaborare strânsă între agențiile turoperatoare și reprezentanții comunelor şi județelor pentru realizarea de produse turistice în zonele respective.
Faci promovare, atragi turistul și acesta dorește să ajungă în zonă, dar e pus în dificultatea de a cauta unde să se cazeze. Ajunge la agenția de turism și aceasta îi spune că nu are oferte acolo unde doreşte el. Și atunci? Cui te adresezi? Unui turist avizat? Acesta, în general, stă frumos acasă și își caută singur pe internet ce îl interesează și își creionează singur o vacanță.
Ce mi-aş dori?
Visez la un târg de turism în care fiecare expozant să te atragă în așa fel încât să nu mai dorești să pleci de la stand! Să vezi porturi populare și obiceiuri tradiționale, indiferent că vorbim de România sau de alte țări, să vezi cum se realizează sau se fabrică ceva în zona de interes promovată, să vezi spectacole atrăgătoare și alte activități care să te scoată din monotonia unui slalom printre standuri…
Mi-aș fi dorit să îl văd pe Moș Crăciun plimbându-se prin târg cu sacul cu oferte de iarnă sau mici cadouri pe care să le împartă copiilor sau măcar să îl găsim la standurile care promovează astfel de pachete ori să simț mirosul de mare sau de nisip la cei care vor să ne atragă pe litoral. Poate părea o utopie, dar câteva scoici aduse la un stand amenajat cu gust poate face diferența…
Nu am decât un mesaj pentru cei care speră la rezultatul dorit de la un astfel de târg: ieșiți din anonimat pentru a va bucura de efortul depus!
Ai mare dreptate, Dacă promovezi o zonă turistică, presupun că interesul tău este unul economic și atunci trebuie să promovezi neapărat unități de cazare la îndemâna potențialilor turiști și agențiilor de turism.
Ca bine zici!
Retin faptul ca in urma cu cativa ani am fost la un Targ de Turism la Iulius Mall, la Timisoara si din tot ce am vazut o imagine mi-a ramas in minte si m-a obsedat mult timp: cum era prezentata ca destinatie turistica Cipru. Nisip fin si auriu, hamacuri, palmieri si fete frumoase. Si imaginati-va ca n-am avut liniste pana nu m-am dus acolo! Poate ca erau alte zeci de oferte mai atractive, dar daca nu m-au convins?! Aici impactul vizual a fost coplesitor, la fel si oferta!
Tocmai despre asta este vorba…Eu nu as fi ajuns in Alba de doua ori in acest an, daca nu imi atrageau atentia prin prezenta la targ.
Monica sunt concluzii usturătoare cu privire la lipsa unei Strategii Naționale de Promovare a României. Prezența la un astfel de eveniment oricum ne scoate din anonimat, dar nu am văzut nici o campanie/dezbatere de exemplu la TVR în această perioadă. Nu ne putem limita doar la social media sau prezența la târguri pentru promovare!
Bine ca ne promovam la targurile de turism internationale si nici acolo cu tam-tam, cautand sa aducem turisti straini in Romania, in timp ce nu ne pasa de turistii nostri care gasesc oferte bine definite la agentiile de turism pentru vacantele in strainatate.
bune concluzii dar la capitolul turism România are multe de făcut. Un târg de turism e doar o picătură într un ocean. gândiţi vă la puterea de cumpărare a românului şi mai nou a străinilor. economia ţării e la pământ.dacă nu merge economia nu sunt bani în piaţă . nu avem drumuri ,nu avem infrastructură,nu sunt încurajaţi românii să şi petreacă vacanţa în ţară ,nu sunt facilităţi fiscale pentru operatorii din turism, pensiuni etc. pentru cei care fac turism nu se acordă finanţări pentru dezvoltare. statul ne hărţuieşte prin instituţiile de control. ministerul turismului e ca inexistent iar ministru turismului este , vorba unui prieten ,,o croitoreasă”