Ce ne rezervă viitorul în turism?
Viitorul în turism: turismul online și turismul de nișă
Subiectul workshop-ului Viitorul în turism: turismul online si turismul de nişă, desfăşurat în data de 19 februarie şi organizat de Turism Market mi s-a părut deosebit de interesant, fiind de departe, cel mai incitant eveniment de gen la care am participat. Acest lucru se datorează, fără doar și poate, invitaţilor dedicați și pasionați care au încercat să ne prezinte trendurile în materie de turism prin abordarea turismului online și prin reliefarea turismului de nișă ca tendinţă de viitor.
Speakerii care au susţint cu viu interes acest workshop au fost:
- Carmina Niţescu – TurismMarket.com
- Petruş Lungu – Turism20.ro şi Gtd20.ro
- Mădălin Măncilă – TurismMarket.com
- Iliuţă Goean – DescoperaDeltaDunării.ro
- Dragoş Pirnog – ExporeTravel.ro
Cum arată viitorul în turism?
Carmina Nitescu, co-fondator al site-ului Turism Market, al cărui autor este, pe lângă alți colegi de breaslă și blogger de turism la Travelwithasmile.net este convinsă că viitorul stă în mâinile companiilor de turism existente pe piață și interesate de dezvoltare, dacă acestea știu cum să se adreseze clienților, pe care trebuie, mai întâi, să îi cunoască.
Dar, pentru a face un produs de succes, pe care să îl și poți vinde clienților, acesta trebuie:
- să rezolve o nevoie
- să fie vizibil
- să fie prezentat corect
- să fie plăcut de clienți
- să stârnească interesul
- să fie apreciat de clienți după ce aceștia îl încearcă
- să fie dorit și pe viitor
În același timp, produsele trebuie să fie personalizate pe un anumit tipar pentru că oamenii sunt diferiți ai au nevoi diferite, Carmina Nitescu oferind consultanță de business companiilor interesate.
Petrus Lungu, blogger specialist în domeniul turismului online pe Turism20.ro, fiind la curent cu ultima tehnologie în materie, ne-a invitat în … viitor, prezentând cinci tendințe digitale în turismul online din România.
Prezentarea s-a bazat pe un studiu efectuat pentru anul 2013, în care s-a remarcat tot mai acută zona de mobile, care nu mai poate fi ignorată de jucătorii din industra turistică, consumatorii de internet mobil fiind în continuă creștere, ajungându-se la 5 milioane de terminale de tip smartphone.
Aplicațiile mobile au câștigat teren, fie că este vorba de cele pe zonă HoReCa, ori de tip ghid turistic. Agențiile de turism și-au dezvoltat site-urile proprii, chiar dacă, în general, acestea joacă doar rolul de interfaţă între agent și consumator, iar blogosfera de turism s-a maturizat, 300 dintre cele 6-700 de bloguri de călătorii fiind active, o parte din ele dezvoltând propriile campanii.
Interesant este de urmărit ce ne va aduce 2014 în această zonă, dar și cum va evolua social media vs. vânzări, așa că nu ne rămâne decât să urmărim blogul lui Petrus Lungu pentru a fi la curent.
Mădălin Măncilă, marketer la Happy Tour Group și membru fondator la Turism Market a prezentat trendurile în turismul online în România și SUA.
Mediul online devine din ce în ce mai activ, iar targetul de vârstă de care trebuie ținut cont este cel cuprins între 19-49 de ani, care reprezintă, dealtfel, și consumatorii cei mai mari, fie că este vorba de muzică și noutăți (64,8%), ori că folosesc internetul pentru Social Media (71,4%) sau, pur și simplu, că doresc să fie mai bine informați (78,8%).
Nu trebuie ignorat faptul că 40,5% din targetul de mai sus citesc bloggerii, ei fiind considerați influențatori sau lideri de opinie.
Potrivit unui studiu făcut în SUA și prezentat de Mădălin Mancila, 68% dintre cei care călătoresc își caută informațiile online, iar 42% folosesc smartphone-uri şi tablete, celee mai importante criterii în alegerea destinației fiind prețul, activitățile și varietatea acestora, experiențele anterioare și promoțiile.
Ținând cont de importanţa online-ului, device-urile devin din ce în ce mai accesate, 1 din 4 turiști rezervând via Smartphone.
Un factor cheie în alegerea vacanței este conținutul video, fie că este realizat de furnizorii de servicii turistice, fie că este făcut și postat de turiști, prin urmare, indiferent de tipul de conținut, dacă acesta este inspirational poate grăbi decizia de achiziție.
Concluziile prezentate de Mădălin Măncilă vizavi de modul în care companiile din turism e bine să penetreze piața și să ajungă la consumator au fost extrem de interesante, canalizandu-se pe branding, modul și canalele de comunicare. Trebuie să fii permanent și peste tot, indiferent de tipul de turism pe care îl desfăşori.
Ce înseamnă turismul de nișă?
Turismul de nișă reprezintă acea categorie de turism care implică oameni ce au anumite interese, particulare, față de marea masă a turiștilor, având posibilitatea de a descoperi, învața și experimenta activități mai puțin căutate.
Iliuţă Goean, un mare pasionat de deltă, motiv pentru care s-a și mutat în Delta Dunării cu 9 ani în urmă, dar și mare iubitor de fotografie, a sintetizat foarte bine turismul de nișă, făcând referire, practic, la activitatea pe care o desfășoară, respectiv ture cu caiacele, foto și bird watching.
Trebuie să recunoaștem că, pe noi, românii, natura ne-a înzestrat cu o mare minune: Delta Dunării, un paradis cu 360 de specii de păsări și 45 de specii de peşte. Cum să nu atragă turiștii? Dar nu românii sunt cei mai atrași, ci străinii, care își doresc tot felul de activități care să surprindă frumusețea acestei rezervații a biosferei, intrată în patrimoniul Unesco încă din 1991. Poți să nu faci turism cu pasiune în Deltă?….
Pe lângă pasiune, că să poți face turism de nișă, trebuie să mai ai și alte atuuri, după cum bine a punctat Iliuţă Goean:
- să te implici în ceea ce faci
- să nu te duci cu jumătăți de măsură dacă vrei să fii în vârf
- să oferi calitate
- să te detașezi de alții care oferă servicii similare (concurență poate fi benefică, totuși)
- să personalizezi ofertele tale, să oferi ceva în plus clientului, de care nu știa înainte și care îi va produce o surpriză plăcută, pentru care nu te va uita și va dori să revină (iată un punct forte pentru fidelizarea clienților, nu? )
- să creezi piața de nișă, dacă această nu există
- să te specializezi pe nișa respectivă (ai piață, ai obiective, ce faci mai departe?)
- să comunici și să promovezi bine (și să nu uităm de canalele online, indispensabile astăzi)
Chiar dacă apare concurența și începe să te copieze, nu va reuși dacă te menții sus, iar cu cei buni poți avea o colaborare frumoasă. Important este și să nu te aștepți la rezultate peste noapte, pentru că acestea apar în timp.
Așa cum accentua și Carmina Nitescu, turismul de nișă duce la succes dacă îți cunoști bine nișa, te ocupi cu pasiune de ceea ce faci și, mai ales, ai un plan bine definit.
Vă invit să îl urmăriţi pe Iliuţă Goean pe site ul DescoperăDeltaDunării.ro, unde veţi găsi o multitudine de informaţii utile despre Deltă, dar şi tururile pe care le face cu turiştii şi care se dovedesc a fi extrem de palpitante.
Este turismul de nișă o soluție pentru viitorul turismului?
Dragoș Pirnog, omul cheie ce se află în spatele agenției Explore Travel, și-a început activitatea în turism cu turismul muzical, dorindu-și altceva de la o vacanță, turismul de nișta fiind, practic, o fugă de turismul de masă. A continuat cu turismul de aventură, care l-a purtat prin India, Nepal, China, Tanzania, Kenia, Sri Lanka și Singapore, ajungând să se nişeze și pe turismul sportiv.
Turistul are nevoie de consultanță și își dorește apartenența la o comunitate, lucru pe care nu îl poate obține de la vacanțele pe care le găsim pe toate drumurile.
Fie că vorbim de turism responsabil, cicloturism, turism culinar, turism de aventură ori cel de evenimente, practicarea acestui tip de turism aduce o serie de avantaje pentru furnizorii în domeniu.
Care ar fi avantajele turismului de nișă?
- șanse mari de fidelizare
- apartenența la un grup sau o comunitate
- concurență scăzută în domeniu
- clienți în căutare de alternative la turismul de masă
- accentul se pune pe produs și nu pe preț
Ce ne rezervă viitorul în turism?
Ca o concluzie, eu cred că piața turismului în viitor va fi, cu siguranță, specializată și focusată pe online, punându-se mare accent pe comunicare și promovare, canalele de social media nemaiputând fi ignorate.
Rămâne să urmărim evoluția acesteia și să nu pierdem nicio oportunitate, fie că suntem ofertanți pe piața de servicii turistice, fie că suntem consumatori. Nu vom avea decât de câștigat!
Eu nu mă consider specialist, ci doar blogger pasionat de turismul online din .ro. 🙂
Cand faci ceva cu pasiune, o faci bine, nu?… 🙂
Aflăm prea puţin despre modul în care ANT în România poate influenţa pozitiv tendinţele. Conform informaţiilor publicate de reprezentanţii acestei instituţii peste 25 milioane de euro se vor cheltui în acest an pentru publicitate!
Foarte interesant, si imi pare rau ca de abia acum am gasit acest articol. Am o propunere pentru dvs, va rog sa va verificati spam-ul, de la ncatalin94@gmail.com, va scriu direct de pe adresa mea personală ca sa vorbim cat se poate de direct!
Nu am un astfel de mail. Mai trimiteti inca o data.