Ce am aflat la Romanian Travel Forum, un eveniment dedicat promovării României
În data de 15 mai 2014 a avut loc prima ediție a Romanian Travel Forum, organizat de Innovation Travel în parteneriat cu Clubul Presei de Turism – FIJET România, la Restaurantul Elisabeta, aflat chiar în inima capitalei, într-o clădire monument istoric, ce datează din 1912, ridicată de arhitectul Rudolf Quinch.
Scopul evenimentului a fost acela de a aduce faţă în faţă touroperatorii specializați pe incoming și MICE, hotelierii români și reprezentanții mass-media, pentru ca, prin intermediul discuţiilor, să conştientizăm importanţa turismului, inclusiv ca factor determinant în dezvoltarea economică a ţării.
Pot spune că în ultimii doi ani am participat la numeroase evenimente legate de industria de turism şi accentul a fost pus de fiecare dată pe mijloacele moderne de promovare a oricărui tip de business în turism, însă acum am avut prilejul de a afla sau a mi se confirma ceea ce se poate face concret în acest domeniu.
Totodată, forumul și-a dorit o participare interactivă a tuturor celor prezenți în ideea de a naște idei și a găsi inclusiv soluții la unele probleme ridicate, fiind organizat pe două paneluri.
Primul speaker ce a deschis forumul a fost Răzvan Filipescu, președintele Autorității Naționale pentru Turism, și a început cu o veste bună și anume, faptul că numărul de turiști ce a vizitat România în primul trimestru al acestui an a crescut cu 9.5%. În același timp, turiștii provin și din alte piețe uitate, respectiv Israel, Polonia, Serbia, Canada, Republica Moldova și China, România fiind prezentă în ultimii ani pe aceste piețe. De curând s-a deschis și primul charter Tel-Aviv – București, așa că acest lucru nu poate decât decât să ne bucure.
ANT acordă o deosebită atenție turismului de incoming, fiind un generator de incoming pentru industria noastră. Eu, personal, m-am lămurit că ANT sprijină turismul sub o multitudine de forme și se implică deosebit de activ, mai ales în promovarea tradițiilor și obiceiurilor noastre prin parteneriatele la diversele târguri și festivaluri ce se desfășoară în România, ca să menţionez numai Sărbătoarea Muşcatelor din Bran, organizat de către ANTREC, un festival aflat anul acesta la a doua ediţie şi la care am particpat recent.
În viitor, prin Legea Voucherelor de Vacanță, se dorește creșterea turismului intern, intenția fiind atragerea a cât mai multor turiști români pe propria piață. Şi de ce nu am descoperi mai întâi România? Avem atâtea zone superbe, atracţii chiar chiar unicat în lume! Numai în ultimii ani am reuşit să descopăr adevărate comori, locuri minunate, peisaje de vis. Dacă nu aţi mers niciodată pe Valea Ampoiului ori în Fundata vă invit să o faceţi!
ANT dorește să fie prezentă cu promovarea evenimentelor cultural-artistice şi pe piețele externe, prin participarea României la peste 40 de târguri de interes/an, Traian Bădulescu susținând că se poate întâmpla ceva pe partea de turism dacă există o colaborare între factorii implicați, dând exemplul Austriei, care promovează activ turismul, având în vedere că există o colaborare bună între firmele de stat și diferite organizații ale turismului. De altfel, Rudolf Lukavsky, atașatul commercial al Ambasadei Austriei la București, ne-a dezvăluit că Austria se află pe locul I în ceea ce privește turismul de incoming, promovarea fiind cheia.
Transilvania, ideală pentru incoming
Și că tot pomeninm de turismul de incoming, trebuie să recunoaștem că Transilvania este destinația aleasă cu precădere de către turiștii străini care vizitează România, Christian Macedonschi, președintele Asociației de Promovare și Dezvoltare Turistică Brașov, având o prezentare interesantă și captivantă vorbind de Transilvania și primul cluster ce s-a înfințat în această zonă. “Avem peste 150 de biserici fortificate în zonele transilvănene (cum ar fi Viscri, Prejmer), unele fiind deja restaurate, circa 20 fiind vizitabile”. Acestea se pretează inclusiv pentru turism culinar, dacă ne gândim și la diferitele evenimente care se desfășoară în prezent și care promovează gastronomia transilvăneană.
Brașov este recunoscut că fiind capitala turismului românesc (pe turismul de leisure), având circa 1.5 milioane de turiști/an, din care 25% turiști străini, mulți venind din Marea Britanie, datorită promovării acestei zone de către nimeni altul decât prințul Charles, ce și-a cumpărat câteva proprietăți în zonă.
Brașov are o istorie de peste 800 de ani, fiind înființat de sași, un adevărat model pentru Europa unită de azi, a menționat cu aplomb dl. Macedonschi.
Am aflat că s-a lansat chiar și o hartă specială, “Pe jos prin Brașovul vechi”, dl. Macedonschi invitându-ne să petrecem zile de neuitat în Brașov și chiar pot fi, vă spun sincer, pentru ca l-am vizitat recent cu ocazia Sărbătorii Junilor!
Despre cetățile transilvănene am mai aflat că Cetățuia Brașovului va beneficia de un concept turistic și se va redeschide la adevărată ei valoare, Cetatea Râșnov se bucură de peste 200.000 de vizitatori pe an, iar Castelul Bran de peste 600.000, Cetatea Făgăraș fiind una dintre cele mai frumoase din Transilvania.
Transilvania oferă natură, floră, faună, mai mult chiar decât turismul cultural și conacele, pentru care este atât de cunsocută! În curând se va deschide și primul conac boutique din România, chiar sunt curioasă ce va fi.
Promovarea prin imagine
Fotograful Eduard Schneider ne-a captivat atenția cu fotografiile și filmulețele pe care le realizează cu o aparatură demnă de invidiat, dar care nu face decât să aducă un plus uriaș oricărei promovări turistice. După ce ne-a vorbit de realizările din muzică și dans, ne-a făcut cunoscută preocuparea să din ultima vreme legată de vizual și promovarea prin imagine a zonelor turistice (spoturi publicitare, filme documentare), fiind la curent cu ultimul răgnet în materie de tehnologie.
Avem o țara frumoasă, dar dacă nu o promovăm corespunzător vom pierde foarte mult, mediul online fiind marea cale de promovare și norocul prin care putem să promovăm imaginea României, a adăugat Eduard Schneider.
Se poate promova România prin evenimente sportive?
Sigur că da! Dumitru Graur a vorbit de experiența legată de turism și sport. Putem vorbi aici de turismul de competiție ce presupune deplasarea echipelor la competițiile interne și internaționale (alpinism, escaladă, rafting pe cursuri rapide de apă, schi fond sau de promenadă, ciclism). În România există condiții excepționale de practicare a acestor sporturi. Din păcate, și asta am precizat și într-un articol legat de promovarea României de către agențiile de turism, acestea se limitează la a oferi cazare și nu sunt la curent sau nu doresc să facă pachete turistice care să includă prezența la astfel de evenimente a turiștilor în locul de desfășurare.
Dumitru Graur a dat ca exemplu inițiativa d-lui Ovidiu Gârbacea la Complexul Cheile Gradistei din zona Moeciu-Bran, care a construit un adevărat complex sportiv ce include singura pistă de biatlon privată din lume, un teren de fotbal și care va deschide şi o sală polivalentă cu 1800 de locuri în vârful muntelui, practic, într-un peisaj de vis! Îmbinând turismul cu sportul, locurile de cazare sunt ocupate în majoritatea lunilor anului, prețurile fiind preferențiale pentru sportivii aflați în cantonament, reprezentând o experiență inedită pentru turismul românesc.
Dacă stăm bine şi ne gândim, pensiunile sau hotelurile care au facilităţi sportive, măcar o masă de biliard, de exemplu, sunt mai câştigate decât cele care oferă numai cazare. O vacanţă înseamnă mult mai mult decât a schimba patul de acasă cu altul. Înseamnă să te relaxezi şi să faci lucruri pe care nu le faci de obicei sau pentru care nu ai timp. Nu mai spun ca cine optează pentru a-şi dota pensiunea/hotelul şi cu alte facilităţi, de exemplu sportive, are şansa de a avea un grad de ocupare ridicat şi constant pe tot parcursul anului!
Cum putem profita de turismul de sănătate?
Răzvan Nacea, purtător de cuvânt ANAT pe turismul medical, spunea că turismul românesc se promovează în străinătate și mai puţin în România, mai ales turismul medical. Sigur, cred că este un lucru bun și poate va crește și la noi procentul de incoming, turismul medical ar trebui promovat mai ales printre turiștii români, iar agențiile de turism nu ar trebui să se sfiască în a include și această formă de turism în obiectul lor de activitate, cu atât mai mult cu cât am aflat, în cadrul forumului, că turismul medical crește pe an cu 30%, fiind cel mai dinamic sector din turism.
Depinde numai de noi să promovăm România cu acest produs, a continuat dl. Nacea, cu atât mai mult cu cât la noi costurile sunt mai reduse cu circa 40% față de alte țări, cum ar fi Germania și Franța, România fiind capabilă să aducă venituri substanțiale pe acest segment (atâta timp cât există investiții în promovare și infrastructură). Mai puțin de 2% dintre cei care ne vizitează vin pentru wellness, SPA și servicii medicale.
Domeniile solicitate în ceea ce privește turismul medical sunt turismul dentar, chirurgia estetică și plastică, investigațiile oftalmologice.
Cel mai important palier este cel al stațiunilor balneoclimaterice, însă majoritatea sunt în paragină, dl. Nacea spunând că avem nevoie de o revigorare totală și acest lucru se poate face prin parteneriatele public-private. Turismul medical reprezintă un adevărat motor de relansare a economiei Românești, nu numai a turismului, a conchis dl. Nacea. La întrebarea dl. Macedonschi legată de modul în care se promovează serviciile medicale, răspunsul a fost că se colaborează cu spitalele private.
Băile termale din Nordul Bucureștiului
Știe cineva de ele? George Vasiliu, ghid de turism, prezent în sală, a pus o întrebare îndreptățită vizavi de exploatarea benefică a resurselor cu care ne-a înzestrat Dumnezeu: Câți oameni dintre oficialitățile din turism au văzut Băile Termale din Nordul Bucureștiului?
Se pare că Nordul Capitalei stă pe e un imens zăcământ de ape termale care se întinde dinspre Aviației spre Otopeni. Dacă s-ar exploata cu cap aceste ape, ar putea produce curent electric! Fără să mai vorbim de valorificarea acestora din punct de vedere balnear, calitățile apelor putând concura cu cele de la Băile Felix ori Mangalia. Există chiar un bazin cu astfel de ape în spatele Casei Presei, ce vindecă numeroase afecțiuni. Și câte minuni mai avem, încă puțin cunoscute sau deloc!
Importanța industriei de evenimente (MICE) în România
Radu Cimponeriu, consultant MICE, director general CongreExpo Service, a făcut un apel la media pentru a fi aproape de acest domeniu și de a ajuta lumea să înțeleagă importanța lui.
Industria MICE (Meetings, incentives, conferences, exhibitions) este un domeniu de confluențe ce include mai multe subdomenii (turismul fiind unul dintre principalii intermediari), operatorii din acest domeniu fiind IMM-urile. Nu este o activitate din care să te îmbogățești, dar câștigurile pot fi mici și constante. Plus că se pot crea locuri de muncă permanente ori temporare și există beneficii de imagine în sine. În orice caz, cei care organizează evenimente trebuie să aibă ce spune, o organizare bună și să creeze un impact pentru participanți. Şi până la urmă, locaţiile unde se desfăşoară astfel de evenimente, au numai de câştigat, nu? Plus că pot fi câştiguri şi pe alte segmente (serviciile bancare din zonă pot creşte, de exemplu), iar cei care participă la evenimente pot reveni în calitate de turişti.
Trăsăturile definitorii în industria de evenimente din România ar fi:
- Infrastructura specifică în curs de dezvoltare
- Infrastructura generală mediocră (dacă ne referim la sistemele de transport)
- O luptă nejustificativă înregistrată între agențiile de turism, PR și cele de publicitate
Călin Ile, vicepreședinte FIHR, director general hotel Ibis Nord, a declarat că ne trebuie infrastructură și o pătură de specialiști care să lucreze și să facă lobby pentru a atrage numeroase evenimente în hoteluri. “Trebuie să capacitam oamenii să aducă evenimentele în oraș, să fim ambasadori ai orașului în care locuim”.
Apartamentele în regim hotelier o gură de oxigen pentru agențiile de turism?
Dan Anghelescu, director general La Piovra Turista, membru în Consiliul Director al ANAT, a găsit o soluție pentru ca o agenție de turism care face incoming să supraviețuiască și, de ce nu, să se dezvolte și anume, cazarea turiștilor în apartamente în regim hotelier, pe zona de incoming mai ales, putând fi promovată această cazare alternativă (costurile ajungând undeva la 8 euro/pers./noapte).
Cazarea în apartamente cu regim hotelier are niște avantaje care trebuie luate în calcul:
- Investiție mică în zonă de hotelărie
- Relativ simplu de gestionat, clasificat, promovat
Infrastructura o problemă? Mergem cu elicopterul sau cu avionul!
Dorin Ivascu, director Regional Air Services (RAS), a găsit o soluție referitoare la transport: aviația privată. Departe de a fi o glumă, elicopterul sau avionul privat pot fi o soluție pentru turiștii care își permit, dl. Ivascu încurajând ideea zborurilor către România cu avioanele private (evident, nu vorbim aici de turismul de masă), existând suficiente aerodromuri în ţară. Piloţi privaţi sunt (280), iar dacă nu găsim unul, putem face oricând un curs cu 6500 de euro + TVA, cat costă pentru a obţine o astfel de licenţă! 🙂
Și dacă tot vorbim de aviație, evenimentele aviatice pot polariza turismul internațional.
Despre turism și educație
Nu în ultimul rând, educația în rândul tinerilor de azi joacă un rol definitoriu în ceea ce privește dezvoltarea turismului. Cum pot fi pregătiți viitorii călători, se întreba la închiderea forumului, Alexandru Mironov, jurnalist de stiință, fost ministru al Tineretului și Sporturilor. “O călătorie face cât un an de școală”, spunea Iorga.
Trebuie insuflat spiritul călător și setea de cunoaștere noii generații și mai ales încurajați să descopere România care se bucură de atâtea minunății, iar școala, după câte am observat, având doi copii, se bazează prea puțin pe partea practică. Ar putea exista tabere tematice, ar putea că elevii să facă un circuit al peșterilor, de exemplu, despre care ne-a povestit dl. Mironov. În România există o peșteră unicat în lume, unde au fost descoperite forme de viață de la facerea lumii!
În ceea ce privește presa, s-a ridicat necesitatea că aceasta să fie informată înainte de organizarea evenimentelor prin informații utile și detaliate cu privire la acestea.
Și pentru ca turismul să fie și mai impulsionat, imediat după sezonul estival, la finele lunii septembrie va avea loc Winter Travel Expo, un târg de turism ce precede TTR, în care se vor lansă ofertele de iarnă şi care se va organiza la Sala de Marmură a Casei Presei.
Evenimentul s-a incheiat cu o seară de gală găzduită în sala de banqueting a complexului Elisabeta, Innovation Travel Gala, în care am avut prilejul să îl ascultăm pe Constantin Moscovici, naist, artist al Republicii Moldova, primul basarabean ce a obținut cetățenia română în 1990! De asemenea, a avut loc și o paradă a bijuteriilor din colecţia designerului Alin Dinică.
După cum se poate observa, forumul a fost destul de interesant, anunțându-se în toamnă o a două ediție, la care sper să participe cât mai mulți oamenii nu numai interesați de subiecte, cât mai ales care au puterea de a schimba ceva în bine în această industrie atât de frumoasă precum turismul!
Notă: Mai multe fotografii urmăriţi în albumul postat pe facebook.
Bravo Monica! Un articol foarte bun!
Multumesc!
”Am putea, dar nu se poate/ dragoste si libertate/ si noroi si stele”.
Versurile unei celebre piese la Cenaclul Flacara in anii ’70…
Sunteti pesimist…