TopHotel Tourism & Leisure Investment Conference 2018. Ce s-a discutat și care au fost câștigătorii TopHotel Awards

În data de 24 mai 2018 a avut loc o nouă ediție TopHotel Tourism & Leisure Investment Conference, desfășurată la JW Marriott Bucharest Grand Hotel.

Agenda conferinței a inclus un panel general și trei sesiuni de dezbatere desfășurate în paralel, în cadrul cărora s-au reunit specialiști din domeniul industriei ospitalității, reprezentanți ai autorităților locale și managerii celor mai mari branduri hoteliere internaționale prezente pe piața romanească, cu scopul de a identifica provocările și oportunitățile de business și de a analiza cele mai importante schimbări din domeniu.

Dezvoltarea turismului – noi oportunități

În panelul de deschidere legat de oportunitățile de dezvoltare pentru industria hotelieră în context regional, moderat de Răzvan Pârjol, președinte al Bucharest Tourism Board, s-a evidențiat trendul de creștere în industria ospitalității, ceea ce sugerează că turismul rămâne un sector dinamic de care ar trebui să profite toți jucătorii din industrie.

Europa rămâne printre destinațiile de top în privința sosirilor internaționale de turiști

DIRK BAKKER, Head of EMEA Hotels, Colliers Internațional Hotels BV, vizavi de trendul investițiilor hoteliere, a susținut că, în următorii ani, piața de turism se consolidează, ca urmare și a consolidării economice din ultimii doi ani.

În același timp, a prezentat câteva statistici:

  • Asia este puternic intrată în piață, iar China e în spatele USA;
  • în București, 46,6% dintre hoteluri sunt afiliate unui brand internațional, În Iași 12%, iar în Constanța numai 5,4%.

Cresterea în ceea ce privește sosirile internaționale de turiști (ITA) va continua în următorii ani, cu Europa în topul destinațiilor pe plan global. Consolidarea pieței va conduce, implicit, la venituri mai ridicate pentru hotelieri.

Conform lui KAMIL MARHEVSKY, Director of Sales, TravelClick, Praga se poziționează foarte puternic pe segmentul GDS (sistemul global de distribuție), iar în România Cluj Napoca și Sibiu, după București.

În ceea ce privește GDS în întreaga Europă, în perioada mai 2017-aprilie 2018, statisticile arată în felul următor:

  • numărul de inoptari: 34.519.465, cu o creștere de 7,9% față de anul anterior;
  • venituri: 5.265.198.770 euro, cu o creștere de 9,3% față de anul anterior.
În Timișoara se află cel mai mare spațiu pietonal central din România și SE Europei

Dan Diaconu, viceprimar al municipiului Timișoara, a susținut o prezentare interesantă legată de impactul în privința investițiilor hoteliere și oportunitățile de dezvoltare turistică ale orașului, având în vedere câștigarea titlului de Capitală Culturală Europeană 2021. Astfel, am aflat că Timișoara:

  • deține 14.500 de clădiri arhitecturale istorice;
  • este considerat cel mai bun oraș pentru afaceri din România, după revista Forbes (în anii 2013-2015);
  • are cel mai mare spațiu pietonal central (centru istoric) din România și SE Europei, foarte dinamic și vibrant (21 de hectare);
  • are o creștere constantă a numărului de turiști, peste media națională;
  • se pretează pentru investiții deoarece are un număr redus de lanțuri hoteliere internaționale prezente și un număr mic de locuri în hoteluri de 4-5 stele;
  • este un oraș accesibil, având acces facil la patru coridoare paneuropene;
  • oferă 25 de destinații externe directe, zboruri ce deservesc 1,7 milioane de pasageri. Interesant este că din Timișoara se poate ajunge în 10 capitale europene pe o rază de 700 de km.

În anul 2021 va avea loc o revitalizare culturală a orașului, ceea ce înseamnă o regenerare urbană, stimularea turismului și consolidarea profilului internațional al orașului, îmbunătățind imaginea acestuia pentru locuitorii săi.

Investițiile în turism, cu excepția celor legate de mobilitate și accesibilitate, respectiv în ceea ce privește promovarea și cultura, se ridica la 173 de milioane de lei.

Așteptările legate de turiștii care vor vizita orașul începând în anul 2021 ar fi de 30 de milioane. Câștigarea unui astfel de titlu, care reprezintă primul brand de construire al orașului, aduce cu sine numeroși turiști pentru orașul respectiv. De exemplu, pentru Marseille Provence, câștigător în anul 2013, a însemnat un număr de 11 milioane de vizitatori. Ținând cont că între Timișoara și Novisad, orașul frate care este desemnat capitală europeană culturală în anul 2021 sunt numai 150 de km, se așteaptă un număr spectaculos de turiști, tocmai pentru că aceștia și-ar dori să viziteze ambele orașe, dată fiind distanța mică dintre ele.

Sesiunile desfășurate în paralel au avut ca tematică Investițiile, cu subiecte precum Oportunități de dezvoltare actuale și viitoare, Oportunități de investiții hoteliere. Dezvoltare și tranzacții, Multibranding; Hotelurile-Experiență digitală, implicarea clientului, Industria ospitalității, Provocări în HR și Managementul destinației-Dezvoltarea turismului-noi oportunități.

Managementul Destinației

Se caută destinații în care turiștii vor trăiri autentice, reale

”Când se discută despre managementul destinației, este un deziderat, dar și o provocare” conform celor spuse de Cătălin Tibuleac, Președinte, Asociația de Management al Destinației Turistice Delta Dunării, iar Remus Vișan-Memento Group consideră că ”agențiile de turism ar trebui să se poziționeze ca “Destination Management Companies”, ceea ce înseamnă să lucreze cu guvernul, cu comunitățile locale, pentru a promova destinația în afară.

”Multi gândesc destinația turistică doar din punctul de vedere al promovării. Ca să promovăm, trebuie să construim pentru a avea ce promova. Noi nu am promovat Delta Dunării, ea ne-a promovat pe noi.” (Cătălin Tibuleac)

Noi am început să facem turism și agricultura ca și când nu e nevoie de calificări, de specialiști. Confundăm calitatea de turist cu cea de manager în turism. Noi trebuie să devenim profesioniști, inovatori. Într-o lume cu o diversitate așa de mare, trebuie să te definești, să fii creativ. Însă, nu poți face un management al destinației fără un parteneriat solid public-privat. (Simion Giurcă, Secretar General, Corps Touristique Austria)

Noi nu mai promovăm gastronomia românească în hoteluri pentru consumul turiștilor. Ne rușinam de folclor. Nu trebuie să negam ceea ce suntem. Folclorul este parte din brandul României. Să rămânem autentici! Se caută destinații în care turiștii vor trăiri autentice, reale, iar noi ne-am conservat bine tradițiile, ca țară. Turistul nu trebuie să fie lăsat la voia întâmplării. (Simion Giurcă)

”Experienta autentică este ceea ce trebuie să învețe România a oferta”. (Anca Pavel Nedea, Director Executiv, Organizația Patronală Mamaia-Constanța). Tot pe autenticitate a pus accentul și Simion Alb, Directorul Departamentului de Incoming de la Paralela 45 Tursim, dezbaterea ce a urmat: ”Trebuie identificați partenerii care doresc experiențe autentice.”

Din tot ceea ce s-a discutat cu privire la managementul destinației, s-a concluzionat că există o lipsă de dialog între mediul public și cel privat și că este imperios necesară crearea de organizații de promovare a destinațiilor.

Turismul nu înseamnă doar ceea ce avem astăzi, ci ceea ce putem crea. Trebuie să aducem clienți noi nu numai pentru profit, ci pentru un plus de promovare. (Simion Giurcă)

Asta înseamnă că orice turist care vine în țara noastră și care a fost mulțumit de serviciile oferite și încântat de ceea ce a văzut și cum a fost tratat, va duce mai departe cu el această mulțumire și va promova România prin prisma faptului că va povesti și altora despre ea.

România a câștigat, cu siguranță, în ceea ce privește atractivitatea. Suferă acut în ceea ce privește lipsa de promovare. (Simion Giurcă)

De la Cătălin Tibuleac am aflat că în Deltă există 14 minorități, astfel că multiculturalitatea trebuie pusă în valoare, ca și biodiversitatea, care trebuie să fie brandul Deltei.

Această dezbatere a fost moderată de Anca Pavel Nedea, Director Executiv, Organizația Patronala Mamaia-Constanța, care a concluzionat legat de Delta Dunării, că aceasta oferă un turism lent și trebuie să ofere un turism care să permită o vizitare completă a destinației.

În Deltă sunt doar câteva localități care ar putea fi definite ca orașe turistice (Sulina, Sfântu – Gheorghe, Crișan, Tulcea), toate celelalte se pretează turismului familial, pescaturismului. ”Mini-destinațiile din Deltă se pot marketa pe agroturism”. (Anca Pavel Nedea)

Ce ne rezervă viitorul?

Trebuie să ai viziune, să gândești cu cinci ani înainte în ce piață vrei să investești

Interesantă mi s-a părut poziția reprezentanților Israelului în promovarea acestei țări, în dezbaterea legată de ceea ce ne rezervă viitorul (What is Ahead?). Ami Allon, Director pentru Europa Centrală și de Sud din cadrul Ministerului de Turism din Israel, ne-a povestit cum a penetrat Israel România și alte țări europene, ca destinații turistice. Nu a fost ușor, în primul rând, datorită percepției politice legate de Israel. În al doilea rând, și-au propus să aibă cât mai multe zboruri care să lege aceste destinații.

Mai mult decât atât, dacă cu trei ani în urmă majoritatea turiștilor erau pelerini, acum lucrurile s-au schimbat. Israelul se promovează și ca destinație de distracții, nu numai pentru pelerinaje. Nici nu ar trebui să se mai facă ceva pentru promovarea Israelului ca destinație creștină, deja lumea cunoaște acest lucru. Promovarea trebuie axată pe turiștii care vor să se simtă bine și să aducă mai mult bani țării. Asta înseamnă și alt gen de turiști care nu se duc în același timp în aceleași locuri. Față de anul 2015, procentul de creștere al turiștilor români care vizitează Israel a crescut cu 60% anul 2018. ”Trebuie să ai viziune, să gândești cu cinci ani înainte în ce vrei investești”. Ministerul Israelului înțelege potențialul pe care îl are România, considerând țara noastră de viitor.

Tehnologia a fost iarăși pe buzele tuturor. Conform statisticilor prezentate, 70% dintre turiști își fac cercetarea de pe un smartphone. Locațiile turistice trebuie să fie foarte bine promovate, țînând cont că 30% dintre cei care își caută vacanțe de pe telefoanele mobile caută în primul rând destinația, locația. Iar tendința de promovare ar trebui să meargă către consumatorul final.

Alte câteva cifre și aspecte legate de online și mobile:

  • femeile reprezintă 67% dintre turiștii care rezervă tururi și alte activități;
  • 75% dintre cei care fac rezervări pe internet sunt mai mici de 34 de ani. Doar 6% au vârstă cuprinsă între 45-54 de ani.
  • s-au înregistrat creșteri de venituri de 30-40% după implementările online;
  • rezervările de pe mobil au crescut cu 1700% în perioada 2011-2015;
  • social media nu înseamnă numai Facebook. Twitter este în creștere, Snapchat și Instagram. Dealtfel, generația Z preferă Instagram în detrimentul Facebook-ului. E timpul ca atenția să se canalizeze pe această generație (cei născuți între 1990-2010), care sunt mai conservatori cu banii lor.
  • generația Millennials nu dispune de mulți bani, dar reprezentanții acesteia au timp suficient, adică pot sta mai mult într-o destinație. 75% doresc experiențe.
  • promovarea vizuală este un instrument puternic de marketing.

Haydar Soyaslan, Director de Marketing și Vânzări la SAN Tourism Software Group, ne-a povestit cum a reușit Israel să se concentreze pe promovarea a două destinații într-o singură vacanță: Ierusalim și Telaviv. Nu numai că au făcut un clip de promovare dinamic și care s-a concentrat pe diferite atracții turistice și distracție, dar a adunat pe un portal destinat celor două orașe agențiile de turism care ofertează pachete turistice pentru acestea. Iar succesul a fost garantat. Cred că este un model de urmat și pentru noi, ca să nu cădem în pesimismul lui Dan Penciu, Director la TravelMaker, care a spus în dezbaterea ce a urmat că ”România nu are o imagine proastă în afară. Nu are deloc imagine!”…Iar, Lucian Boronea, CEO la Accent Travel & Events, legat de București, a adăugat cu amărăciune că ”probabil suntem singura capitală care nu are o asociație concretă de promovare, nu avem un calendar de evenimente.”

Nu ne rămâne decât se ne bazăm pe realitatea că ”Transilvania este principalul motor de promovare a României” (Cristi Pitulice – Co-Founder Transilvania Train).

Având în vedere tot ceea ce s-a discutat în prima zi a Conferinței, la panelurile la care am fost prezentă, aș putea spune că turismul rămâne același sector dinamic care a evoluat constant în ultimii ani. Tocmai din acest motiv, statul ar trebui să se implice mult mai mult în privința promovării destinațiilor, dar mai ales, în ceea ce privește dezvoltarea turistică a acestora, iar ”o destinație nu se poate dezvolta fără o strategie de management bine definită – un plan managerial și un plan de investiții”, după cum spunea Cătălin Tibuleac.

În același timp, având în vedere nevoile noilor generații, care sunt extrem de familiarizate cu tehnologia, ar fi o mare greșeală ca să nu se realizeze o adaptare permanentă a furnizorilor de produse turistice la noul val. Chiar și muzeele sau alte spații culturale a trebui să țină cont de faptul că în ziua de astăzi, de exemplu, după cum spunea Simion Giurcă, ”nu mai stă nimeni mai mult de 20 de minute într-o zona expozițională, parcursul trebuie regândit, iar muzeele să fie mai mici.”

Dar, înainte de a promova țara pentru străini, ar trebui să o promovăm pentru noi. Și nu ar mai trebui să promovăm România ca o destinație ieftină. ”Destinațiile ieftine se pierd în timp și generează falimente. Destinația nu trebuie să fie ieftină! Undeva la mijloc. Trebuie să cerem mult și să oferim mai mult, să dăm senzația că turistul a primit mai mult decât a plătit”. (Simion Giurcă)

Ziua s-a încheiat cu Gala de premiere TopHotel Awards, un eveniment în care au fost premiate hotelurile, agențiile de turism, restaurantele și profesioniștii care au marcat evoluția industriei hoteliere, a turismului și ospitalității din România.

Iată și câștigătorii TopHotel Awards 2018:

Leading hotel SPA (including balneary)

1 Ana Aslan Health SPA, Eforie Nord
2 Vitarium SPA, Alpin Resort Hotel, Poiana Brasov
3 Nelumbo Med-SPA, Lotus Therm SPA&Luxury Resort, Băile Felix

Best culinary experience in a hotel

1 Restaurant Valea Verde Resort
2 Couchette Traveller’s Bistro, Kronwell Brașov Hotel
3 Restaurant Simfonia, Simfonia Hotel

Best hotel fine dining & entertainment restaurant

1 L’Atelier-l’art culinaire, Epoque Hotel Relais & Chateaux, Bucuresti
2 Restaurant Privo, Targu Mures
3 Sky Restaurant & Terrace, Ploiesti
3 JW Steakhouse, JW Marriott Bucharest Grand Hotel

Traditional guest house of the year

1 Valea Verde Resort, Cund
2 Conacul Ambient, Cristian
3 Casa Dives – Varianta Boiereasca Din 1850, Pianu de Sus

Boutique guest house of the year

1 Resort Ambient, Cristian
2 Taschler Haus Boutique, Sighisoara
3 Castle Hotel Daniel, Covasna

Leisure hotel of the year

1 Teleferic Grand Hotel, Poiana Brasov
2 Ana Hotels Sport, Poiana Brașov
3 Hotel Iaki, Mamaia

Best resort

1 Mera Resort Venus
2 Alpin Resort Hotel, Poiana Brasov
3 Green Village Resort, Sfantu Gheorghe
3 Balvanyos Resort, Băile Balvanyos

Chef of the year in hotel industry

Samuel le Torriellec, L’ Atelier-l’art culinaire, Epoque Hotel Relais & Chateaux, București

Rising Star of the Year

Cristina Huzum, Deputy General Manager, Sheraton Bucharest Hotel

Hotel team of the year

InterContinental Bucharest

Hospitality Leader (GM of the year in hotel industry)

Dragoș Frățilă, Teleferic Grand Hotel, Poiana Brașov

Best low-cost airline

Blue Air

Airline of the year

Air France KLM

Best Romanian innovative program of a tour-operator for the incoming tourism

1 Romania, Land of Wonders, Invitation Romania Travel
2 4×4 Incentive trip on the roof of Romania, 4 x 4 Tours
3 Transilvania Train, Free Spirit Travel & GLOBE 360 – Travel Boutique

Best incoming tour-operator

1 Karpaten Turism
2 Atlantic Tour
3 Paloma Tours

Best business and MICE agency

1 Business Travel
2 EXIMTUR Business
3 Happy Tour / FCM Travel Solutions

Best tour-operator for outgoing

1 Paralela 45
2 Eturia
3 Nova Travel

Best travel distribution provider (Retail Agency)

1 TUI TravelCenter
2 Filadelfia Turism
3 SIND Romania

CSR excellence award in tourism and hospitality industry

Children who see the sea for the first time, FIHR

Top renovation of the year

Ana Hotels Bradul Poiana Brasov

Hotel opening of the year

Hilton Garden Inn Bucharest Old Town

The deal of the year

Vânzarea complexului Radisson Blu Hotel de catre Elbit Imaging catre fondurile de investiții Cerberus și Revetas

Tourism Super-Heroes

Tudor Maxim, initiator si fondator Experience Bucharest & Experience Romania

Best Destination

Timișoara

Best initiative in hospitality education

Hospitalion

Best initiative in media & jurnalism

Charlie Ottley, producator Wild Carpathia & Flavours of Romania

Popular hotel of the year – 3 stars

1 Belfort Hotel, Brasov
2 Hotel Dragului, Predeal
3 Hampton by Hilton, Cluj

Independent hotel of the year, 4 stars

1 Hotel PRIVO, Targu Mures
2 Kronwell Brasov Hotel
3 Hotel Transilvania, Alba Iulia
3 Capital Plaza Hotel, Bucuresti

Hotel of the year – chained-brand hotels, 4 stars

1 Crowne Plaza Bucharest
2 Novotel Bucharest City Centre
3 Ramada Plaza Bucharest Hotel
3 Park Inn by Radisson Bucharest Hotel & Residence

Independent hotel of the year, 5 stars

1 Epoque Hotel Relais & Chateaux, Bucuresti
2 Sky Blue Hotel & SPA, Ploiesti
3 Hotel Metropolis, Bistrita

Hotel of the year – chained-brand hotels, 5 stars

1 Radisson Blu Hotel Bucharest
2 JW Marriott Bucharest Grand Hotel
3 Athénée Palace Hilton, Bucuresti

TopHotel Tourism & Leisure Investment Conference rămâne cel mai important eveniment dedicat industriei hoteliere, a turismului și a ospitalității din România.

Surse foto: TopHotel Tourism & Leisure Investment Conference

Monica Anghelovici

Specialist în turism şi blogger de travel, îmi place să călătoresc şi să povestesc despre locurile şi atracţiile turistice vizitate de mine pentru a ajuta şi alţi călători în planificarea vacanţelor, dar şi să fiu la curent cu cele mai noi tendinţe din turism, participând la cele mai noi evenimente din industria de travel.

You may also like...

1 Response

  1. turist ratacit says:

    Best tour-operator for outgoing

    1 Paralela 45
    2 Eturia ??????????????????????????????????????????? ha ha!
    3 Nova Travel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.