Seminarul de Turism Montan la prima ediție

Anul trecut a fost unul plin de evenimente în domeniul turismului, unele deja consacrate, altele aflate abia la primele ediții.

La fel s-a întâmplat și în 20 decembrie 2014, numai cu câteva zile înainte de Crăciun, să particip la Seminarul de Turism Montan organizat de InfoTravelRomania în parteneriat cu Asociația TEN, la Predeal, la Hotel Belvedere.

Seminar turism montan Info Travel Romania (2)

Scopul acestui eveniment a fost acela de a aduna la discuții agențiile de turism și hotelierii/pensiunile ce vând munte pentru a găsi soluții optime ca aceștia să lucreze mai bine între ei, în fond și la urma urmei, toți având scopul de a oferi vacanțe turiștilor.

Numărul agențiilor de turism în România a ajuns la 3000, iar peste 300 sunt active, după cum precizează InfoTravelRomania. Iată și un motiv pentru care nu mi-am făcut agenție de turism, deși cochetam cu ideea de ceva ani 🙂 . Sunt destule agenții de turism și majoritatea sunt detailiștii marilor jucători din industrie.

Am participat la seminar tocmai pentru a înțelege cum lucrează ele cu hotelierii, care este comisionul cedat de către aceștia, care este modalitatea de a prezenta oferta și cum se desfășoară relația hotelier versus agenție de turism. Că hotelier versus client sau agenție versus client știam. Și dacă tot am pomenit de asta, am și eu niște nemulțumiri ca și posibil client al unei agenții, chiar dacă e off topic, dar poate ar fi bine să audă agențiile:

  • La solicitarea unei oferte, sunt trimisă pe site sau mi se trimite un tabel. Nu, eu nu vreau asta. Eu vreau ca tu, agenție, să îmi spui în 2 rânduri cât mă costă o vacanță în perioada X, cu regimul de masă Y și cu numărul de persoane Z. Nu, nu vreau să pierd timpul scotocind pe site și făcând calcule. De aceea apelez la agenție, altfel mă duc pe booking.com și calculează el automat la câteva bife și am terminat! Și nu îți convine. Chiar s-a discutat și despre booking, lumea apelează destul de des la serviciile portalului.
  • Știu că mai trimit n mailuri și la alte agenții, că poate dincolo e mai ieftin, dar dacă mă prinzi, devin clientul tău. De ce să scapi așa oportunitate? Am același dentist de 20 de ani și aceeași medici de alte specialități de alți număr de ani. Prin urmare, prefer fidelitatea, deci, fidelizează-mă!
  • Tu, hotel/pensiune, dacă îmi oferi un preț mai mic dacă apelez direct la tine și agenției un preț similar sau mai mare, agenția cu ce își mai plătește mailurile pe care mi le trimite mie și convorbirile telefonice? Sigur că vreau mai ieftin, dar agenția trebuie să ia mai ieftin decât mine. În business, trebuie să existe respect. Că s-au plâns agențiile și de acest aspect.

Speakerii evenimentului au fost:

  • Petre Dordea (InfoTravelRomania),
  • Traian Bădulescu (Innovation Travel)
  • Alin Burcea ( Paralela 45)
  • Gheorghe Fodoreanu ( Invitation România)
  • Alex Hampu (Asociația Ten), pe care l-am ascultat discutând pertinent și cu alte ocazii, merită auzit

Seminar turism montan Info Travel Romania (15)

Chiar dacă discuțiile s-au canalizat pe comunicarea dintre agenții și hotelieri, s-a discutat și despre incoming. Mă întreb, acum, de ce ar veni turiștii străini în România la munte iarna? Vara e cald, faci drumeții, te bucuri mult de natură, stai mai mult outdoor. Dar iarna? Dacă nu avem zăpadă? Că, oricum, nu ne comparam cu alții la pârtiile de schi. Și dacă e zăpadă, se împotmolesc pe șosele…În fine, cum îi convingem să vină dacă avem o iarnă fără zăpadă? Eu zic, cu servicii! Când vor înțelege hotelierii să ofere servicii de agrement variate, atunci vom avea și noi mai mulți turiști iarna la munte. Că pensiunile, cât de cât, dacă au condiții bune de cazare, pot absorbi piața internă. Dar hotelurile fără agrement, iarna se pot îndrepta spre faliment, asta dacă nu pun prețuri prohibitive vara, crezând că recuperează ce nu vând iarna.

Mi-a plăcut remarca domnului Gheorghe Fodoreanu: “Există o diferență mare între ceea ce se așteaptă turiștii străini să găsească în România și ceea ce găsesc de fapt”. Adică turiștii rămân cu o imagine pozitivă și dacă un lucru este cert, e acela că avem o țară foarte frumoasă. Și ca să povestească și altora despre ea și să ne facă un beneficiu de imagine în afară, trebuie să facem tot ce putem să atragem cât mai mulți turiști străini pe la noi. Dar nu trebuie să lăsăm numai pe ei promovarea României. Trebuie că România să fie prezentă în străinătate la târgurile internaționale de profil.

Seminar turism montan Info Travel Romania (29)

În cadrul seminarului au fost câteva discuții cu privire la tarifele mai mari oferite agențiilor de către hotelieri (așa cum am menționat mai sus) și mai mult decât atât, ca să nu zic mai rău, oferă tarife mai mari decât portalurilor de rezervare. Eu nu știu câți oameni nu se uită pe booking mai întâi, să aibă un punct de reper sau nu verifică ulterior să vadă dacă agentul i-a oferit sau nu un preț mai mic.

Prin urmare, agențiile nu mai sunt competitive, iar când e vorba de a scoate bani din buzunar, de cele mai multe ori primează prețul.

De asemenea, ofertele trimise agențiilor sunt în format JPG sau PDF, ceea ce duce la o muncă în plus, unde agenții de turism sunt nevoiți să le introducă manual în sistemele și site-urile lor. Un alt motiv pentru care plătim comision agenției, pentru oferta pe care ne-o face sau care e prezentă pe site, se muncește uneori, nu glumă. Din păcate, aspectele acestea nu prea sunt înțelese de noi, turiștii. Noi nu vedem bucătăria internă a unei agenții de turism. Uneori, hotelurile nici nu își mai actualizează prețurile către agenții. Pot face reduceri de ultim moment și prețul să fie mai mic decât cel din agenție, apoi înjurăm agenția că ne jecmănește, corect?

Mai este și o altă problemă, ofertele nu includ amănunte despre tarifele pentru copii și eu am simțit-o pe pielea mea, că nu găsesc peste tot informații în acest sens. Tocmai de aceea solicit pe mail un răspuns despre costul unei vacanțe agențiilor, în care specific 2 adulți și 2 copii. Vreau suma totală, nu să fac aritmetică.

Și agențiile au avut reproșuri din partea hotelierilor prezenți, că acestea nu prea bagă în seamă unitățile de cazare cu camere puține. Cred că au și partea lor de adevăr, dacă pensiunea are 5 camere riști să nu mai fie locuri libere într-o anumită perioadă din momentul în care ai oferta și până în momentul în care o urci pe site! Că aici nu se cumpără contingente ca în hotelurile cu sute de camere. Pe de altă parte, s-a spus că agențiile nu aduc așa mulți clienți față de sistemele de rezervare, iar acestea nu plătesc vreo taxă statului român! Suntem în capitalism, piața e liberă.

Seminar turism montan Info Travel Romania (4)

Și a venit și cireașa de pe tort: agențiile preferă promovarea destinațiilor externe. Românul s-a săturat de România? De ce m-aș duce într-un resort turcesc doar să zac în hotel la multele lor piscine și  mâncare cu sacul și să iau și cu mine 10 kg de grăsime în plus să îmi ajungă până la iarnă?? Pentru servicii!! Despre care am mai zis! Hotelierii de afară oferă servicii net superioare și eu, ca agenție, vreau să vând destinațiile pe care le promovez pentru că plătesc un om sau mai mulți să introducă ofertele, să vorbească cu clienții, să oferteze și la finele lunii am facturi la salarii, curent și hosting. De aceea nu am găsit prea multe oferte pentru România la agențiile de turism când am făcut un studiu incognito prin agenții. Că altă explicație nu găsesc. Dar, fie vorba între noi, nici agențiile nu se chinuie să facă permutări și combinări ca oferta să fie mai atractivă, iar hotelierii nici atât. Nu știu, să îmi ofere 2 bilete la o piesă de teatru când cumpăr 5 nopți în Brașov la un hotel? De ce să se limiteze numai la a oferi ce îi da hotelul/pensiunea pe tavă? Cum se diferențiază pe piață? Chiar numai prețul trebuie să facă diferența? Au ajuns agențiile să își scadă din comision ca fie sub tariful altora! Și uite așa se arată cu degetul una pe alta. Bine că 2015 aduce în turism TVA-ul de 9% pentru pachetele all inclusive (la cazare și la serviciile accesorii, vândute la un preț total), ar trebui să vedem tarife mai mici.

S-au discutat și alte detalii (politici tarifare), așa că trag concluzia că e bine ca astfel de întâlniri să aibă loc, se pun probleme pe tapet, se nasc idei și se găsesc soluții. În orice caz, discuțiile au fost extrapolate, nu s-au canalizat numai pe munte.

Au fost cam 70 de participanți în sală, ar trebui să fie un forum mai mare urmat de câteva seminarii punctuale, în care să participe mai mulți dintre ei, tocmai pentru a se pune cap la cap anumite lucruri, poate intrăm și noi în normalitate. O comunicare între cei mai importanți actori din industria de turism este vitală. Dar toate au un început și pentru asta felicitări lui Petre Dordea pentru inițiativă!

Seminar turism montan Info Travel Romania (12)

Și mai trebuie reținut un lucru. Nu întotdeauna de vină este politica hotelului sau a agenției. De multe ori vinovată este slaba pregătire a personalului din turism, lipsa personalului specializat. Sigur, indirect e vina lor că angajează astfel de persoane. Dar câțiva bani în plus pentru un om pregătit, poate să îi ajute să câștige pe termen lung. Inclusiv hotelierii ar trebui să fie pregătiți în domeniul ospitalității, managementului și marketingului.

Ianuarie aduce cu sine un alt eveniment interesant organizat de InfoTravelRomania, respectiv Forumul Național al Ghizilor de Turism, dedicat ghidului de turism, în data de 31 Ianuarie 2014, tot la Predeal, așa că 2015 începe bine!

Seminar turism montan Info Travel Romania (1) Seminar turism montan Info Travel Romania (5) Seminar turism montan Info Travel Romania (6) Seminar turism montan Info Travel Romania (25) Seminar turism montan Info Travel Romania (19)Seminar turism montan Info Travel Romania (17)

Seminar turism montan Info Travel Romania (11)
Și o fotografie by Florin Arjocu:
10806205_567640483381060_1836057935630432749_n

Monica Anghelovici

Specialist în turism şi blogger de travel, îmi place să călătoresc şi să povestesc despre locurile şi atracţiile turistice vizitate de mine pentru a ajuta şi alţi călători în planificarea vacanţelor, dar şi să fiu la curent cu cele mai noi tendinţe din turism, participând la cele mai noi evenimente din industria de travel.

You may also like...

1 Response

  1. 11 May, 2015

    […] Poate că unii dintre voi vă întrebați de ce ar exista probleme sau disensiuni între hotelieri și agențiile de turism, dar de multe ori colaborarea dintre ei este greoaie, aspecte pe care le-am discutat cu ocazia participării la prima ediție. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Hide picture