Retrospectiva anului 2016 în turism
Anul 2016 a fost un an mai dinamic în ceea ce priveşte dezvoltarea turismului. Pe de-o parte, a crescut interesul străinilor de a vizita România (aproape două milioane de străini ne-au vizitat ţara în acest an), iar pe de altă parte, a crescut interesul românilor de a vizita multe ţări, în special datorită tarifelor tot mai scăzute ale companiilor aeriene, care vin cu promoţii avantajoase, de la reduceri frecvente de până la 20% şi până la bilete de câţiva euro/segment.
Citește și Cum trebuie să fie bagajul de mână în avion?
Conform datelor Institutului Naţional de Statistică, în primul semestru al anului 2016, comparativ cu anul 2015, a crescut capacitatea de cazare turistică în funcţiune (cu 3%), precum şi numărul de turişti români şi străini (75,7% români). În semestrul I 2016, atât sosirile vizitatorilor străini în România, cât şi plecările vizitatorilor români în străinătate, au înregistrat creşteri comparativ cu semestrul I 2015 şi rezultatele pentru semestrul al doilea al anului ar trebui să fie similare.
Sosirile vizitatorilor străini în România au crescut cu aproape 13% în primul semestru al anului 2016, comparativ cu aceeaşi perioada de referinţă din 2015. Ţările care ne-au adus cei mai mulţi turişti sunt din Uniunea Europeană. Majoritatea turiştilor străini au preferat Bucureşti şi oraşele reşedinţă de judeţ.
Plecările vizitatorilor români în străinătate au înregistrat o creştere de aproximativ 19% (30% cu mijloace de transport aerian). Agenţia de turism Daiavedra mi-a dezvăluit că, printre destinaţiile favorite în care au plecat românii în străinătate, s-au numărat sejururile în Portugalia, Grecia şi city break-rile, în special la Roma, turismul de tip city-break fiind în creştere.
În ceea ce priveşte turismul intern, hotelurile au fost preferate (60,2%), în comparaţie cu pensiunile turistice şi agroturistice (24,3%).
Litoralul românesc, la final de sezon estival înregistra „peste 1 milion de turişti români şi străini ce şi-au făcut vacanţele pe litoral, cu 11% mai mulţi ca anul trecut, cifra record în ultimii opt ani”, potrivit unei analize a Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc”. În acelaşi timp, ”măsurile de relaxare fiscală şi reducerea TVA-ului la alimentaţie, introduse anul trecut, au avut efecte pozitive şi le-au permis hotelierilor de la mare să facă investiţii în redimensionarea conceptului de cazare şi în suplimentarea serviciilor”.
„2016 este anul în care am înregistrat mai multe premiere: cel mai bun sezon din ultimii 10 ani, cel mai lung sezon ca durată de operare, cele mai multe evenimente, cele mai multe zboruri atrase către destinaţie, cei mai mulţi turişti străini pe Litoral”, a declarat şi Corina Martin, Preşedintele Asociaţiei Litoral – Delta Dunării, în comunicatul de presă referitor la Bilanţul 2016 – Litoral şi Delta Dunării.
Strategia Asociaţiei Litoral – Delta Dunării de a dezvolta traficul aerian către/de la aeroportul Constanţa a dat roade, aducând în vara 2016 o nouă cursa aeriană Constanţa-Larnaca-Atena operată de Blue Air, aeroportul fiind conectat şi cu Istanbul (Turkish Airlines), Milano (Blue Air) şi Londra (Wizz Air).
Nici turismul în Delta Dunării nu a fost de neglijat, în 2016 înregistrându-se o creştere cu circa 30% a turiştilor veniţi să petreacă câteva zile în Deltă. Unul dintre factorii care au dus la creşterea turismului în această zonă este şi înmulţirea evenimentelor, a festivalurilor ce au loc aici, amintind doar de Festivalul Borşului de peste de la Crişan şi Jurilovca, Cupa Deltei la Ştiucă, Festivalul Multietnic, Raliul Dobrogei, Rowmania ori Sărbătoarea Viei şi a Vinului de la Niculiţel.
Citeşte şi Descoperă Delta Dunării, paradisul de lângă noi!
Având în vedere că Transilvania a fost poziţionată pe primul loc în clasamentul celor mai atractive regiuni din lume de vizitat în 2016, recomandate de către Lonely Planet, cea mai mare editură de ghiduri de călătorie din lume, această regiune a devenit în 2016 un adevărat brand ambassador pentru ţara noastră, crescând şi mai mult turismul în Transilvania, unde avem câteva obiective UNESCO de prim rang, cum sunt o parte din satele cu biserici fortificate, dar şi centrul istoric al Sighişoarei. Şi pentru că am amintit de UNESCO aş vrea să menţionez că în această lună, chiar de Ziua României, tradiţia românească a ţesutului covoarelor (scoartelor) populare româneşti a intrat în patrimoniului cultural imaterial al umanităţii, alături de Ritualul Căluşului, Doina, Ceramica de Horezu , Colindatul în ceată bărbătească, Dansul Fecioresc din Ardeal.
Anul 2016 a dus şi la declararea a două noi destinaţii ecoturistice: – Ţara Haţegului-Retezat, ce a obţinut statutul de destinaţie ecoturistică pe o perioadă de trei ani şi Zona Parcului Natural Vânători Neamţ – „Ţinutul Zimbrului”, care a obţinut statutul de destinaţie ecoturistică pe o perioadă de trei ani (conform datelor prezentate în Broşura ”Turism în România” realizată de A.N.T.
Un aspect negativ pe piaţa de turism au fost falimentele a două mari agenţii de turism, care au stârnit îndoieli vizavi de achiziţionarea de vacanţe prin intermediul agenţiilor, însă am mai trecut prin astfel de situaţii şi în alţi ani şi am supravieţuit. Ceea ce vreau să spun este că piaţa agenţiilor de turism se consolidează şi rămân în joc cele care se remarcă prin bonitate recunoscută, profesionalism şi servicii de calitate, ca în orice alt domeniu.
Citeşte şi Valuri printre agenţiile de turism cărora ANT le-a retras licenţa de funcţionare
Au fost şi câteva turbulenţe pe piaţa de turism extern, din cauza atentatelor care au avut loc, cum au fost cele de la Nisa, Bruxelles ori Istanbul şi iată, la Ankara ori Berlin, ceea ce ridică nişte semne de întrebare vizavi de turismul în aceste destinaţii, care va înregistra o scădere continuă, dar, per total, se va deschide apetitul pentru destinaţii noi. Urmare acestei conjuncturi internaţionale s-a înregistrat şi creşterea turismului în România, având în vedere că suntem o destinaţie sigură din acest punct de vedere, ce reprezintă un factor favorabil dezvoltării turismului intern şi a incoming-ului. Despre incoming vom vedea o analiză complexă la Forumul de Incoming organizat de InfoTravel România, la care voi participa ca partener media, ce va avea loc în ianuarie 2017 la sediul Confind, Câmpina.
Citeşte şi Poiana Câmpina se poziţionează pe harta turismului de sănătate din România
Pentru ca potențialul țării noastre să fie cunoscut în rândul cât mai multor turiști străini, cu ocazia Târgului Național de Turism, s-a lansat prima enciclopedie în limba engleză: ”The Big Book of Romanian Travel, cea mai amplă publicație dedicată turismului românesc, cu peste 700 de pagini despre toate destinațiile turistice din România”, dupa cum a declarat Adrian Voican, director general Bibi Touring, singurul touroperator specializat exclusiv pe vacanțe în România.
În contextul în care piaţa de turism intern a crescut în ultimii cinci ani cu peste 65%, nu pot decât să conchid că viitorul sună bine în turismul românesc. Ţinând cont şi de faptul că a crescut turismul intern de weekend (dovadă tarifele ridicate în sezonul estival, cererea fiind foarte mare), sper că vom avea tot mai multe evenimente, festivaluri şi târguri care să ne facă să apreciem sfârşitul de săptămână ca o mini vacanţă de care trebuie să profităm cât mai des pentru a ne relaxa şi a petrece un timp de calitate, indiferent de anotimp.