Live blogging de la Romanian Digital Travel Conference, ediţia a III-a

În această dimineaţă, la hotelul Sheraton din Bucureşti, a început  Romanian Digital Travel Conference, cel mai important eveniment din România dedicat dezvoltării afacerilor din domeniul turismului folosind instrumentele marketingului online. Conferinţa a fost deschisă de Anita Panait, moderator, Managing Partner la KOON Travel & Events şi de către Alex Filip, fondator Eventur, organizator al Conferinţei.

Romanian Digital Travel Conference (3)

Mă bucur să văd în sală foarte multă lume cunoscută din industria de turism, ceea ce înseamnă că domeniul turismului este unul dinamic, în care au loc permanent schimbări,  iar instrumentele online devin din ce în ce mai folosite şi pot face diferenţa într-un business în continuă mişcare, care trebuie să ţină pasul cu tehnologia. Iar dacă lucrezi în turism, fie că vorbim de o agenţie de turism, de o companie aeriană sau de un hotel, trebuie să te informezi în permanenţă. Conferinţa se adresează celor care lucrează în turism, recomandările fiind adresate acestora.

Romanian Digital Travel Conference (7)

Mădălin Măncilă consideră că industria de turism reprezintă o industrie atipică şi că Marketing is Everything

Mădălin Măncilă este Marketing & Development Director la Accent Travel & Events/Traveo. Având 10 ani de experiență în industria de turism din România. Mădălin s-a focusat în ultimii ani în dezvoltarea a 3 branduri puternice din turism (Happy Tour, Paravion, Prestige Tours), câștigând astfel peste 10 premii în comunicare cu proiectele dezvoltate alături de echipele sale.

madalin mancila

Niciun business nu poate funcţiona normal fără marketing. Foarte important în marketing îl reprezintă comunicarea brandului şi a valorilor – brand awarness. Orice companie trebuie să aibă un buget alocat pentru brand awarness, care trebuie să genereze leaduri. Frecvenţa de călătorie a unui turist în România este foarte redusă şi nu se poate crea un program de fidelizare prin acordarea de puncte, de exemplu. Programul de fidelizare B2C este destul de complicat. Focusul trebuie acordat clientului invizibil care vine din online, face research din online, plateşte în online şi nu interacţionează cu agentul. La hoteluri, clientul poate fi fidelizat prin servicii. În afară de preţ, diferenţa o face client -service-ul. Clientul, după ce se întoarce acasă, nu mai ţine minte cu ce agenţie a plecat…De asemenea, focusul treubuie acordat şi pe tehnologie, pe înălţimea standardelor  tale. În general, trebuie puse nişte întrebări. De ce ar trebui să cumpere clientul de la mine, ca agenţie? Focusul trebuie pus şi pe preţ, dar pe cel corect. Focusul pe mentalitatea locală este iarăşi important. Într-un cuvânt, marketingul presupune să ai un punct de vedere asupra viitorului. Dar, să faci marketing fără buget e ca şi când ţi-ai cumpăra o maşină nouă şi ai încerca să o conduci fără combustibil. Investeşte, nu cheltui!

Cristi Ursea – Radiografia călătorului digital al secolului 21

Cristi Ursea, designer de produs, are o experiență de peste 6 ani în Media și Publicitate, fiind un utilizator avid al tehnologiei.

cristi ursea

Călătorul digital are tehnologie, informaţie şi resurse limitate, adică puţin timp şi puţin bani. Traseul acestuia începe cu descoperirea, online, de la prieteni, apoi explorează şi trebuie convins să treacă în pasul următor, adică să cumpere. Prin urmare, importantă este interacţionarea şi poate să ajungă la furnizorul de servicii turistice prin social media. Acesta caută permanent destinaţii, citeşte recenzii şi vrea să vadă poveşti. Este important să i se ofere o experienţă personalizată. Consumatorul se schimbă constant.

Poveştile  ce i se pot oferi sunt de trei feluri, text, foto şi video şi pot fi spuse peste tot, pe social media, pe site, pe bloguri, cu ajutorul partenerilor, etc. Instalează aplicaţii noi, descoperă influenceri. Ai doar opt secunde să captezi atenţia utilizatorului, iar în România sunt peste 8 milioane pe facebook. Online-ul se schimbă în permanenţă, însă, astfel că regulile tu le faci.

Cristian Ignat – Strategia din travel dincolo de Google şi Facebook

cristi ignat

Din păcate, se acordă prea puţină atenţie brandului. Brandingul a ajuns să fie asociat astăzi cu o cheltuire a banilor şi este foarte greşit. Creând clienţii, aceştia vor crea marketingul şi acesta este noul trend. Cei care caută după brand sunt cei care se întorc la agenţie şi cei care va recomandă la un moment dat. Toată lumea doreşte conversie în ziua de astăzi. Focusaţi-vă pe clientul vostru, indiferent cât de puţini sunt. Aceştia trebuie să aibă o satisfacţie. Puteţi comunica cu ei pentru a vă îmbunătăţi serviciile. De ce au cumpărat prin agenţia voastră? Mai bine avem puţini clienţi care ne dau mulţi bani, decăt mulţi clienţi care ne dau puţini bani. Trebuie aduşi în zona de engagement, unde se formează comunităţi şi share-uiesc aceleaşi valori şi aceleaşi plăceri. Ei trebuie să vorbească despre voi. Trebuie să vă doriţi ca clienţii voştri să nu poată trăi fără voi. Oamenii cumpără un brand, cumpără o experienţă. Obiectivul permanent nu trebuie să fie acela de a atrage cât mai mulţi clienţi noi, ci acela de a menţine clienţii actuali, de a-i fideliza, dar cel mai important, de a îi face să vă recomande pentru a aduce noi clienţi. Construiţi-vă o comunitate de oameni care să va recomande şi să vă promoveze business-ul vostru. 10% din clienţii loiali aduc 50% din clienţii noi. Preţul poate fi crescut chiar cu 25% ulterior, în contextul în care clientul a fost mulţumit şi alege iar agenţia voastră. Încercaţi să vă surprindeţi clienţii pe care îi aveţi. Îi sunt cei care dau bani şi care pot face recomandări. Încercaţi să aveţi oferte speciale pentru clienţi. Încercaţi să va faceţi clienţii să se simtă speciali, pentru a vă alege tot pe voi. Prin crearea brandului se ajunge la venituri pe termen lung.

Eugen Potlog – personalizare şi automatizare în Email Marketing

Eugen Potlog ocupă în prezent poziţia de Manager Conectoo (serviciul de email marketing din cadrul Conversion), concentrându-se pe implementarea tehnologiilor noi şi extinderea serviciul în afara graniţelor din România.

eugen potlog

Emailul este unul dintre cele mai importante instrumente de marketing, disponibile astăzi pentru companiile de turism, resursele investite fiind cele mai puţine şi rezultatele posibil mai mari. E nevoie de un mix de acţiuni pentru ca email-ul să atingă eficienţa supremă (automatizare, segmentare şi personalizare). Ce determină succesul în email marketing? Cel mai important lucru este abilitatea de a-ţi înţelege clienţii. ”Customer personas” este prima strategie în materie de comunicare. Clienţii sunt mulţi şi trebuie segmentaţi în anumite categorii (cuplul romantic, familiştii, aventuriştii, exploratorii, petrecăreţii). Trebuie să vă cunoaşteţi clienţii! Pentru asta trebuie să cunoaştem nişte date. De unde obţinem informaţiile pentru segmentare? Se poate face din procesul de abonare. Clientul îşi doreşte conţinut personalizat. Folosiţi istoricul de călătorii al clienţilor existenţi. Pentru a înţelege mai bine ce îşi doresc clienţii se poate trimite un email către abonaţi cu o singură întrebare pentru a înţelege mai bine ce îşi doresc. Invită-ţi utilizatorii să completeze un chestionar, pentru a-şi lăsa datele necesare, pentru a identifica cea mai bună opţiune de vacanţă pentru aceştia. Datele pot fi folosite pentru a trimite oferte personalizate. Prin content marketing oferi valoare suplimentară utilizatorilor. Segmentarea se poate face prin formulare de download, descărcarea gratuit a unui ghid. Se poate face marketing automation, fiind viitorul în ceea ce priveşte marketingul prin email. Se trimite automat un email, în funcţie de opţiunile utilizatorului. După abonarea la newsletter sau crearea unui cont nou, foloseşte un email de întâmpinare. Este important şi mesajul post conversie, de exemplu, mesajele de tip feedback, chiar şi o notă de mulţumire. Email marketingul este un instrument puternic şi pentru atragerea de clienţi noi, nu numai pentru a menţine clienţii existenţi. Însă, din baza de date trebuie updatată, scoşi abonaţii inactivi care au renunţat la anumite adrese de email. Eventual, încercată o altă campanie de abonare.

S-a pus problema targetării potenţialilor turişti din afară, pentru dezvoltarea incoming-ului. Acest lucru se poate face cu ajutorul unor cuvinte cheie specifice. Trebuie să ajungem la oamenii care prezintă interes. ”Pentru că publicul să fie atras trebuie să existe content bun. Apoi campanii adwords pentru atragerea publicului pe content”. (M. Măncilă).

Matei Psatta – campanii digitale pentru oameni, nu pentru Powerpoint

Matei Psatta este Digital Strategy Director la Leo Burnett Group. A făcut parte din campanii sau inițiative care s-au bucurat de recunoaștere la festivaluri local și internaționale.

matei psata

Matei Psatta consideră că de multe ori se  confundă  fanii cu oamenii care cumpără. Poate tocmai de aceea, site-urile sunt foarte încărcate cu informaţii. După priicipiul ”dacă tot am plătit, hai să punem totul acolo”, de multe ori textul sufocă imaginea postată, fie pe site, fie în diferite campanii. ”Regula este de 20% text pe poză. Tratăm mediul digital în mod foarte superficial,  sărim peste informaţia clară”. Se discută şi despre engagement, într-o formă sau alta potenţialul client a interacţionat cu site-ul companiior.

Romanian Digital Travel Conference (10)

E treaba noastră să ne dăm câţiva paşi înapoi şi să privim imaginea de ansamblu. E bine să ne uităm şi la competiţie, De exemplu, Apple e printre puţinele companii care nu folosesc social media, o folosesc, dar o fac altfel. Urmăresc, însă, ceea ce se întâmplă în social media. Conţinutul este foarte important. Minutele pe zi în care se consumă conţinut, de exemplu, în Latin America, este de 765 minute. În 2014, s-a ajuns la cifra de 1.4 miliarde de dispozitive capabile să facă poze. Tot digitalul în ziua de astăzi se referă la conţinut. În continuare, pozele rămân cel mai lejer tip de conţinut. Live-ul necesită mare timp de comunicare. Trebuie simplificate foarte mult lucrurile. Trebuie să găsiţi un singur lucru de spus despre un produs/serviciu/pachet/despre companie. Tendinţa este să spui cât mai multe lucruri. Detaliile nu contează. Farmecul digitalului este că poţi să testezi şi să primeşti feedback în timp real.

Matei Psatta oferă trei sfaturi companiior:

  1. Treceţi peste informaţia care este la îndemână;
  2. Faceţi paşi înceţi, dar siguri;
  3. Fiţi dispuşi să renunţaţi, din timp, la un plan care nu funcţionează.

Raluca Mureşan: Video – cea mai bună metodă de promovare online a destinaţiilor turistice

Raluca Mureşan este owner Trip to Romania și video blogger de Travel si Lifestyle pe Ralu Călătorește. Raluca le prezintă cititorilor ei destinații turistice, experiențe culturale, se preocupă de diferite programe internaționale și dă sfaturi, prin conținut video.

raluca

Video-ul este cel mai puternic produs media, are un mesaj, un public pe care îl targeteaza şi un scop clar. Rolul video-ului de călătorie este de a inspiră, de a spune o poveste.

Adrian Horvat – Avantajele unui program de afiliere

Adrian Horvat  este Executive Network Manager la 2Parale, cea mai mare agenție de marketing afiliat din România.

adrian horvat

În prezent, avem peste 46.000 de afiliaţi. Afilierea captează cererea în piaţă. Cum se foloseşte afilierea? Ce aduce? Acces la surse de trafic multiple dintr-un singur loc, plata la acţiune, nu la click, flexibilitate operaţională. Cum se fac bani din afiliere? Conţinutul pe afiliere e diferit de conţinutul clasic – native advertising, fiind adaptat nevoilor/aspiraţiilor.

Alex Filip: Aplicaţiile de mobile, un nou instrument de marketing şi sales

Prin proiectele inițiate (Travelers of Bucharest sau Bucharest City App), prin evenimentele organizate (#EnjoyBucharest sau #priNeamt), Alex Filip își dorește să promoveze eficient intern și extern România ca destinație turistică utilizând instrumente de digital și online marketing.

alex filip

Marketingul mobil nu e doar pentru big guys, dimpotrivă. În 2014 s-au trimis peste 1.6 miliarde de sms-uri în România, de unde rezultă că sms-urile sunt un important vector de comunicare. Rata de deschidere de SMS este de 98% şi este şi foarte cost-effective. 63% din site-urile din România sunt adaptate pentru telefoanele mobile. 33% dintre români au căutat în 2015 vacanţe de pe un telefon mobil. Sfaturi pentru agenţii: site-ul trebuie să fie mobile friendly, în ultimii ani căutarea de pe mobil a depăşit căutarea de pe desktop. Iar, din acest an, google a început să penalizeze site-urile care nu sunt mobile responsive. Nu costurile de a fi online (pe smartphone-urile clienţilor) trebuie evitat, ci costurile de a nu fi! Important este să atingeţi şi partea de mobile, sub diferite forme.

Romanian Digital Travel Conference (14)

Ana Smadeanu – Cât de digitalizat e turismul românesc

Ana Smadeanu este fost jurnalist cu o experiență de peste 13 ani în Media, fost coordonator al Top 300 Capital, iar de mai bine de 2 ani conduce Seven Media, având importanți clienți din zona de Travel, printre care și Asociația Naționala a Agențiilor de Turism (ANAT).

ana smadeanu

Ana Smadeanu a făcut un studiu pe 200 de agenţii de turism din România, care au răspuns la un chestionar pentru a afla cât de digitalizate sunt agentiile de turism în România.

Romanian Digital Travel Conference (16)

Cum ne va schimbă internetul viaţa? În 2016 s-a ajuns la 2 miliarde de telefoane conectate la internet, iar în 2020, 13 miliarde de… elctrocasnice vor fi conectate la internet! Mulţi oameni folosesc mai multe telefoane mobile decât periuţe de dinţi…. 9% dintre agenţiile de turism nu au un site şi numai 27% dintre agenţiile de turism au un sistem de rezervarre online. Cine se ocupă de Social Media în agenţie? 58% au răspuns că oricine, în general proprietarul agenţiei de turism… Doar 37% au o persoană desemnată şi 5% au externalizat acest serviciu. Nici nu se investeşte prea mult în social media. Poate că social media nu aduce vânzări, dar aduce awarness. Bugetul alocat pentru o astfel de promovare este de sub 100 de euro la 69% dintre respondenţi. 70% nu au desfăşurat nicio campanie în online (advertoriale, bannere, etc.) în ultimul an. 60% se informează foarte mult din mediul online.

La conferinţă a fost prezent şi un invitat surpriză, Daniel Buzdugan, care a mărturisit că este fan Grecia. Daniel mărturiseşte că dacă nu există o poveste în turism, oricât de faine ar fi pozele, nu se simte atras. Sfatul lui pentru agenţiile de turism este să vină cu un turism de nişă. Uneori postează pe pagina sa de facebook poze din destinaţii în care ştie că nu o să ajungă sau sunt mai puţin accesibile, dar le postează cu rolul de a educa gusturile turiştilor. ”Internetul are o putere foarte mare, iar bloggerii din turism sunt foarte importanţi”. Daniel Buzdugan ne-a spus că îşi ocupă timpul de la o vacanţă la alta!

Romanian Digital Travel Conference (13)

Detalii despre ceea ce s-a discutat la Romanian Digital Travel Conference puteţi urmări inclusiv cu ajutorul hashtagul-ului #RDTC2016 în social media.

Monica Anghelovici

Specialist în turism şi blogger de travel, îmi place să călătoresc şi să povestesc despre locurile şi atracţiile turistice vizitate de mine pentru a ajuta şi alţi călători în planificarea vacanţelor, dar şi să fiu la curent cu cele mai noi tendinţe din turism, participând la cele mai noi evenimente din industria de travel.

You may also like...

1 Response

  1. 19 April, 2016

    […] În această dimineaţă, la hotelul Sheraton din Bucureşti, a început Romanian Digital Travel Conference, cel mai important eveniment din România dedicat dezvoltării afacerilor din domeniul turismului folosind instrumentele marketingului online. Conferinţa a fost deschisă…… citeste mai mult […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.