Instrumente medievale de tortură
Incepand din antichitate si pana in perioada moderna, tortura a starnit multe controverse de-alungul timpului si a facut multe victime, aceasta producand dureri severe in corpul acestora, unele pedepse fiind duse la extrem. Tortura avea ca scop pedepsirea, razbunarea sau impunerea unei forte condamnatilor, pentru ca acestea sa marturiseasca niste (ne)adevaruri.
Curioasa fiind dupa vizitarea unei expozitii similare in Praga, in cadrul Muzeului Instrumentelor Medievale de Tortura (peste 60 de exponate), am purces la o vizita a uneia similare din cadrul Muzeului Municipiului Bucuresti. Expozitia de instrumente de tortura medievale cuprindea mai bine de 50 de exponate din toata Europa, insotite de ilustratii sugestive.
Chiar daca expozitia nu mai este deschisa, fiind o expozitie temporara, obiectele apartinand unei colectii private, as dori sa va prezint totusi astfel de instrumente pe care le-am vazut cu ochii mei si care pur si simplu m-au ingrozit! Poate va starnesc curiozitatea de a le vedea si voi in alte muzee permanente de gen din lume.
Astfel, instrumentele care mi-au atras in mod deosebit atentia sunt:
Garota – folosita pentru pedepsele capitale in Portugalia si Spania. Condamnatul statea asezat cu mainile legate la spate si cu capul prins cu o curea de metal. Dupa ce era astfel imobilizat, calaul ii infingea in cap o dalta din otel, omorandu-l.
Scaunul vrajitoarelor – instrument de tortura pentru femeile ce erau acuzate de practicarea vrajitoriei. Scaunele puteau avea forme variate, insa erau neaparat prevazute cu tepi pentru mobilizarea victimei. Si ca si cand acest lucru nu era suficient, unele scaune erau prevazute cu o bucata de metal in partea sezutului, ce putea fi incinsa cu fierul rosu. Victima putea chiar muri in timpul practicarii acestei forme de tortura. Astfel a murit Maria Wukinetz din Austria, dupa ce a fost tintuita si torturata in scaun timp de 11 zile.
Ghetele alsaciene – impropriu denumite ghete, aceste calapoade imobilizau picioarele victimelor.
Ancora Umilintei – instrument de tortura in forma de cruce de metal destinat distrugerii coloanei vertebrale a victimelor. Cei care au introdus aceasta ancora a umilintei in Polonia au fost cavalerii teutoni. Datorita ranilor adanci provocate de acest instrument, victimele puteau muri de septicemie cauzata de infectarea ranilor.
Proba cantarului – acest instrument nu tortura, practic, victimele, ci le cantarea pentru a descoperi daca erau prea usoare, convingerea care circula in intreaga Europa medievala fiind aceea ca discipolii diavolului ar fi avut o greutate derizorie, comparativ cu constructia lor fizica. Victima era dezbracata si cantarita in pielea goala si comparata greutatea cu niste statistici si standarde prevazute intr-un tabel. La cea mai mica suspiciune, victima era dusa in sala de tortura. Eliberarea unui certificat ca persoana respectiva nu era banuita de practica demonica a dus la prezentarea unui numar mare de benevoli care solicitau o astfel de proba.
Zgarda cu clopotei – mai putin un instrument de tortura efectiva, zgarda cu clopotei era folosita pentru persoanele ce se faceau vinovate de invinuiri mici, iar prin purtarea acesteia se umpleau de rusine, datorita sunetului clopoteilor care anuntau ca victima era considerata infama. Totusi, daca era purtata indelung, putea provoca rani la gat ce duceau la infectie si moartea victimei.
Centura de castitate – centurile erau menite sa protejeze virtutea si castitatea sotiilor de cavalerii teutoni. Din nefericire, dupa o purtare indelungata a acestor centruri, femeile se infectau din cauza lipsei de igiena in zonele intime si a ranilor provocate de marginile metalice ale acesteia. Centura era prevazuta cu orificii corespunzatoare nevoilor naturale ale femeii…. Centurile protejau femeile si impotriva violurilor care puteau surveni in timpul companiilor militare. Unele femei le foloseau exclusiv in acest scop.
Infierarea – era facuta cu ajutorul unor bucati de fier ce se aplicau fierbinti pe corpul victimei.
Tragerea in teapa – pedeapsa tipica pentru Orientul Apropiat, a fost aplicata si de Vlad Tepes pe scara larga prin tragerea in teapa a turcilor in timpul luptelor duse pentru apararea pamanturilor. Aceasta practica este de provenienta asiro-babiloniana, fiind considerata destul de cruda si primitiva.. Tepele ascutite strapungeau corpul victimelor care mureau in chinuri dupa cateva zile.
Blumingul pentru cap – o bara incadra capul victimei, fiind actionata de un surub care avea menirea sa striveasca maxilarele, pometii si cutia craniana.
Fluierul – purtat de cei care deranjau cu cantatul lor urechile “fine”.
Banca pentru alungire – un instrument destul de des folosit in timpul interogatoriilor, ce se regasea in majoritatea salilor de tortura. Banca era un pat pe care se culca prizonierul dupa ce i se mobilizau mainile si picioarele. Persoana astfel culcata suporta dureri de nedescris prin ruperea muschilor. Si daca tot era astfel asezata, victimei i se puteau aplica pedepse suplimentare ca infierarea, smulgerea sanilor sau a altor parti ale corpului.
Spanzurarea de maini – nefericitei victime acuzata de vrajitorie ii erau legate mainile cu ajutorul unei sfori care o tragea lent in sus, in timp ce de picioare ii erau legate greutati. Daca nu se obtinea nicio recunoastere a presupusei vrajitorii, aceasta era acuzata suplimentar de farmece facute pentru a suporta tortura. Ulterior victima era arsa pe rug.
Tortura tronului – semanand mai degraba cu un scaun decat cu un tron, acesta avea rolul de a mobiliza victima cu capul in jos, picioarele fiind prinse cu niste inchizatori din lemn. In acelasi timp, condamnatii erau inrositi cu fierul.
Fierastraul – e mult mai horror acest instrument de tortura. Imaginati-va numai faptul ca victima era tinuta cu capul in jos si taiata efectiv in doua!!
Fecioara din Nurenberg – condamnatul imobilizat intr-o astfel de cutie era taiat cu lamele ascutite ce patrundeau in corp! Si nu era o scamatorie a lui David Coperfield!
Roata pentru sfaramarea oaselor – cu ajutorul unei roti obisnuite de caruta, dar cu o parte metalica aplicata, se sfaramau mainile si picioarele nefericitului.
Gratarul, leaganul lui Iuda, Armamentul Paznicilor inchisorilor, Biciul, Crucea de rugaciune, Incaltamintea de fier erau alte instrumente menite a tortura victimele.
Dupa o plimbare printr-o astfel de expozitie te intrebi ce fel de minti bolnave au putut inventa asa ceva si te bucuri, totusi, ca nu se mai practica si in zilele noastre, tortura fiind cu desavarsire interzisa!
Update 2014: Expoziția se află acum la Castelul Bran, dar este itinerantă.
Update 2017: Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași organizează, în perioada 21 martie 2017 – 20 ianuarie 2018, la inițiativa Ambasadei Poloniei la București, în colaborare cu societatea ARANEUS din Polonia, expoziția „Instrumente medievale de tortură”.
5 Responses
[…] aici avand loc pedepse corporale si decapitari. Daca sunteti interesati sa vedeti cum arata niste instrumente medievale de tortura va invit sa urmariti aici. Casa Sfatului, fost turn de observatie, a fost construita in stil gotic […]
[…] A fost o experienta minunata, chiar daca am gustat doar putin din acest oras, in care sper sa revin si sa imi rezerv timp pe indelete pentru a vizita obiectivele turistice cu care acesta se lauda, cum ar fi Muzeul Van Gogh, Palatul Regal, Parcul Vondel, Muzeul National, Muzeul Lalelelor sau Muzeul Torturilor (despre instrumente medievale de tortura s-a povestit in expozitia temporara de la Muzeul Municipiului Bucuresti). […]
[…] aici avand loc pedepse corporale si decapitari. Daca sunteti interesati sa vedeti cum arata niste instrumente medievale de tortura va invit sa urmariti aici. Casa Sfatului, fost turn de observatie, a fost construita in stil gotic […]
[…] A fost o experienta minunata, chiar daca am gustat doar putin din acest oras, in care sper sa revin si sa imi rezerv timp pe indelete pentru a vizita obiectivele turistice cu care acesta se lauda, cum ar fi Muzeul Van Gogh, Palatul Regal, Parcul Vondel, Muzeul National, Muzeul Lalelelor sau Muzeul Torturilor (despre instrumente medievale de tortura s-a povestit in expozitia temporara de la Muzeul Municipiului Bucuresti). […]
[…] care mai de care mai ingenioase, își găsește în Praga o modalitate de expunere cu ajutorul instrumentelelor medievale de tortură prezente […]