eTravel Conference şi eTravel Awards 2017: dezbateri, nominalizaţi şi câştigători
eTravel Conference 2017
Așa cum vă povesteam în articolul precedent, în data de 26 octombrie 2017, la Hotel Ramada Parc din București, a avut loc cea mai asteptată conferintă de turism din această toamnă – eTravel Conference, dedicată industriei de turism din România, în cadrul căreia am avut ocazia de a întâlni oameni de afaceri locali și internaționali, experți din domeniu, care au prezentat noi tendințe, dar și studii de caz relevante.
În același timp, în sală au fost prezenți reprezentanți ai agențiilor de turism, hotelieri, bloggeri de turism, jurnaliști și alte persoane interesate de tendințele din turismul online precum marketingul online, search marketing ori social media.
eTravel Conference a fost un eveniment adresat:
- Managerilor şi executivilor din industria hotelieră şi de turism
- Reprezentanţilor ai agenţiilor de turism şi tur operatori
- Managerilor de Marketing
- Agenţiilor de booking
Ediția din 2017 a eTravel Conference a reunit vorbitori precum: Dragoș Anastasiu (Eurolines Romania), Eugen Iacob (Veltravel.ro), Eugenia Dunaeva (CEE Expedia), Sorin Stoica (Eturia), Minttu Oramma (Momondo), Lucian Boronea (Accent Travel & Events), Răzvan Nacea (Nacea Consulting), Tudor Constantinescu (Blue Air), Daniela Nova (Accorhotels), s.a.m.d.
În prima parte a conferinței – What’s next in travel industry, experţii din industria de turism au discutat problemele din domeniu și au încercat sa vină cu idei şi soluții. Un foarte mare accent s-a pus pe tipologia consumatorului de vacanţe din România, a cărui tendință principală în acest moment este legată de preţul ofertat şi mai puţin de calitatea care stă în spatele unui pachet turistic. Dezbaterea s-a desfășurat sub forma unui dialog preț versus calitate.
În România preţul face diferenţa pentru consumatorul de vacanţe, deşi acest lucru înseamnă discounturi nerealiste. Consumatorul poate astăzi să aleagă foarte uşor. Poate să micşoreze timpul deciziei de a cumpăra fără să meargă într-o agenţie. Preţul este elementul principal. Sper ca anul următor, brandul să însemne ceva în alegerea consumatorului. (Lucian Boronea, CEO, Accent Travel & Events)
Preţul este şi va fi cel mai important, ca în orice domeniu. Ca şi turişti nu avem o cultură de travel. Există diverse poziţionări pe piaţă. Dacă te poziţionezi pe preţ vei aduce clienţi pentru preţ. Dacă te poziţionezi pe calitate şi promovezi produse complexe, circuite, atunci aduci clienţi poziţionaţi pe calitate. Noi, ca agenţii putem influenţa calitatea produsului românesc. (Sorin Stoica, Eturia)
Când eşti online ai acces la informaţii. Când ai acces la informaţii poţi alege şi face research. Însă nu ţi se asigură şi disponibilitatea imediată, preţul poate să nu mai fie valabil. Agenţia influenţează calitatea. Totul e un business. Dar contează şi o anumită deontologie. Când vrei ieftin trebuie să îţi asumi probleme. Românii acceptă şi vor ce e mai ieftin. Vacanţa nu poate să coste 1 euro! E un slogan. Totuşi, e important să aduci oamenii la tine. Dar, oamenii nu mai au încredere. Oamenii s-au fript. Câte agenţii promovează preţul final fără să ceară alte taxe? Agenţia determină dacă vrea cantitate sau calitate. Avem datoria de a deveni gardieni ai calității. A ne focusa mai mult pe calitate ne va ajuta pe toți. (Eugen Iacob, Veltravel.ro)
Nu sunt adeptul generalizărilor. Trebuie să diferențiem. Suntem într-o țară ”merge și așa”, în care nivelul de educație și experiență este relativ scăzut, o țară în tranziție. Noi nu ne-am implicat niciodată fără ideea de calitate, am dorit să fim percepuți ca parteneri ce oferă calitate și siguranță. Agenția de turism trebuie să se schimbe inclusiv ca imagine. Calitatea costă. Noi avem o creștere de 50% pe Tui Center anul acesta. Lumea începe, prin educație, să plătească prețul corect. (Dragos Anastasiu, Eurolines Romania)
Zona de resurse umane este crucială în zonă ospitalității și a agențiilor. Într-o firmă de turism serioasă, ponderea cheltuielilor cu resursele umane depășește 50-60%. (Lucian Boronea, CEO, Accent Travel & Events)
Dealtfel, subiectele legate de tarifele scăzute, a calității produsului turistic oferit, dar și a resurselor umane care activează în turism, au mai fost dezbătute și cu alte ocazii, chiar și la edițiile trecute, semn că nu există o evoluție clară legată de acest aspect. Cât privește prețul unei vacanțe, atâta vreme cât puterea de cumpărare a românului este relativ mică, nici nu văd o îmbunătățire pe acest segment în viitorul apropiat, însă legat de resursele umane calificate mi se pare destul de ușor să angajezi personal specializat, în contextul în care, totuși, există posibilitatea de a urma specializări în acest domeniu, iar agențiile de turism și hotelierii pot impune ca și condiție angajarea de personal calificat. Dar și aici ar fi o altă discuție, legată de salariile oferite în turism, care, evident, determină și implicarea unui angajat în ceea ce oferă, ca în orice alt domeniu.
Cum targetăm, însă, un consumator? Tudor Constantinescu, Director Comercial Blue Air, ne-a oferit profilul pasagerului Blue Air, semn că această companie aeriană are în vedere targetarea ofertelor prin culegerea de date.
Ca notă generală, industria noastră a fost printre primele care s-au bazat pe Big data (date păstrate și prelucrate în cantităti imense, datorită unor medii de stocare mai ieftine, unor metode de procesare mai rapide și unor algoritmi mai performanți-n.a., wikipedia) pentru targetarea ofertei către consumator, în funcție de ceea ce a făcut în trecut. Folosim maxim din ceea ce avem ca date istorice disponibile. Interesul nostru este să generăm trafic pe destinațiile pe care le deservim. De asemenea, la Blue Air suntem prezenți pe partea de social media – maxim o oră de răspuns. (Tudor Constantinescu, Director Comercial Blue Air)
Remus Vișan (Memento Group), a subliniat importanța folosirii know-how-ului companiilor aeriene pentru creșterea propriului business. Ce-i drept, companiile aeriene dețin statistici clare legate de numărul de pasagerii și destinațiile alese și acest lucru nu se poate fără o tehnologie bine pusă la punct, iar pe marginea acestui subiect, Răzvan Nacea (Nacea Consulting), ne-a povestit despre inteligența artificială.
Agențiile de turism sau produsele pe care le avem astăzi sunt îmbunătățite cu ajutorul inteligenței artificiale. Realitatea virtuală va schimba lucrurile, reprezintă o garanție a calității serviciilor. Lumea este pregătită pentru tehnologie. Turistul este pregătit pentru tehnologie. (Razvan Nacea – Nacea Consulting)
În domeniul hotelier, fiecare pat neocupat este o pierdere. Îți dorești pe orice canal să atingi acest deziderat (de a ocupă locul, n.a.). Nu îți dorești să mai plătești intermediari. Teoretic. Practic, îți pui întrebarea dacă reușești. Metasearch-urile (acele instrumente de căutare ce folosesc informaţia de pe alte motoare de căutare pentru a genera propriile rezultate, n.a.) intră în dorința noastră de colaborare. Hotelierii colaborează cu partenerii turoperatori. Modul de business se schimbă către folosirea tehnologiei, iar totul trebuie să se adaptaze. (Dragos Anastasiu)
Există multe bariere de comunicare cu hotelierii și nu am intrat pe metasearch-uri. Hotelierii nu prea oferă locuri flexibile, se duc spre ”booking”. Pentru a juca în metasearch-uri trebuie să fii pregătit pentru a transfera căutările. (Lucian Boronea)
Metasearch-urile sunt un canal pe care îl folosim. Suntem pe scena pieței globale. Oferta este direct accesibilă cu a concurenților noștri. Inclusiv companiile aeriene vor ajunge ca fiecare să fie un „metasearcher”. (Tudor Constantinescu, Director Comercial Blue Air)
În a doua parte a conferinței – What’s now in the travel industry, au fost dezbateri susținute de specialiști din străinătate. Minttu Oramaa, Momondo, a subliniat importanța strategiei omnichannel dacă vrei să țintești spre obținerea unei rezervări. Strategia „omnichannel” aduce experiență și consistență brandului, folosește informații pentru a crea situații de tipul win-win și identifică cei mai buni clienți. Totodată, s-a referit la importanța social media în zilele noastre, cu ajutorul căreia se construiește vizibilitatea brandului și se obține o abordare structurală în campania de marketing.
S-a revenit asupra calității și în a doua sesiune, dar ca un impact enorm asupra loialității (mai mult decât brandul sau prețul), la care se ajunge și cu ajutorul discount-urilor oferite (Eugenia Dunaeva, Expedia)
Loialitatea clienților în industria de travel a crescut cu 10% în ultimii doi ani datorită creșterii economiei, iar trendul va continua. (Eugenia Dunaeva, Expedia)
Ca în fiecare an, partea a doua a evenimentului a fost rezervată seminariilor dedicate hotelierilor și agențiilor de turism, care s-au desfășurat în paralel, dezbătând subiecte legate de experiențele de travel și de reducerile practicate, costuri versus venituri și, mai ales, despre importanța digitalului și online- ului și a creării de valoare pentru clienți (New ideas for hotels/agencies, The power of online for hotels/agencies).
eTravel Conference 2017 s-a încheiat cu Gala eTravel Awards, competiţie în care au fost premiate cele mai eficiente şi inovatoare proiecte din industria online a turismului din România.
Iată nominalizaţii şi câştigătorii eTravel Awards 2017
Best Travel Agency Website
Categoria Best Travel Agency Website s-a adresat agenţiilor de turism clasice, prezente în mediul online prin intermediul unui site. Această categorie nu a fost adresată OTA-urilor.
Locul 1- Website TUI TravelCenter
Locul 2- Eturia
Locul 2- Nordic Tours – poarta spre Scandinavia
Locul 3- Christian Tour
Locul 3- HHTravel&Events
Nominalizați
Platforma rezervari online Sunrise Travel
HHTravel&Events
Nordic Tours – poarta spre Scandinavia
Scorilo Travel Vacante
Website Family Travel
True Romania Tours
Jumbo Travel
Love to Travel | Love to Book | Love to ROJU.ro !
supermarket de turism
Travel Tailor
Christian Tour
Trip Tailor
Eturia
EXIMTUR
Website TUI TravelCenter
Best Hotel Website
În această categorie au fost înscrise site-urile dedicate hotelurilor şi dezvoltate în România, care au atras prin design şi funcţionalitate.
Locul 1- Epoque Hotel Bucharest New Website
Locul 2- Hotel Concorde
Locul 2- Grand Hotel Continental
Locul 3- Privo
Nominalizați
Grand Hotel Continental
Lotus Therm Spa&Luxury Resort
Hotel IAKI
Golden Tulip Victoria Bucharest Hotel
Epoque Hotel Bucharest New Website
Caro City Resort
Events in Bucharest, by InterContinental
Privo
Sky Blue
Teleferic Grand Hotel
Lux Garden
Snagov Club
Green Village
Europa Royale
Hotel Concorde
Best GuestHouse Website
Categoria Best GuestHouse Website a fost dedicată site-urilor de pensiuni cu un design atractiv şi funcţionalităţi pentru clienţi, dezvoltate în România.
Locul 1- Casa Kraus
Locul 2- Conacul Bratescu
Locul 2- Natura Family Resort
Locul 3- Hadar Chalet
Locul 3- CONACUL ARCHIA
Nominalizați
Casa Mosului
CONACUL ARCHIA
Castle Hotel Daniel
CASA POVESTE IN BUCOVINA
Natura Family Resort
Pastel Chalet
Hadar Chalet
Holbina Trei Bibani
Zabola
Conacul Bratescu
Atradoftana
Casa Kraus
The Pines
Best Travel Marketing Campaign
Categoria Best Travel Marketing Campaign s-a referit la campaniile de marketing dezvoltate pentru agenţii de turism şi hoteluri care au transmis un mesaj atractiv cu ajutorul unui mix de canale de comunicare, utilizând platforme online inedite.
Locul 1- The DNA Journey
Locul 2- Vola 10 ani
Locul 3- Campania „Mai mult decat profesie. Pasiune!”
Locul 3- 1 City Break – 2 Orase din 2 Tari
Nominalizați
Campania „Mai mult decat profesie. Pasiune!”
Vola 10 ani
Vederi tari de pe litoral
Eturia 10 Ani
Vino gratis cu avionul la mare!
JET CHALLENGE
Lumea magică Disneyland Paris
Profil de Facebook in Vacanta
The DNA Journey
Miles the bear – Discover your smile
Concurs de desen pentru copii ”Vacanța mea de vis”
1 City Break – 2 Orase din 2 Tari
LEAD GENERATION CAMPAIGNS
Best Destination Campaign
Categoria Best Destination Campaign s-a referit la campaniile online de promovare a unei regiuni, a unui oraş sau a ţării.
Locul 1- Transilvania Train
Locul 2- Săptămâna Haferland
Locul 2- Viziteaza Covasna
Locul 3- Zig Zag prin România
Locul 3- Experience Bucharest
Nominalizați
Experience Bucharest
Zig Zag prin România
#HaidookExperience la Potcoava
Izvoarele Sucevei Bucovina
Discover Romania
Descoperă Țara Hațegului – Retezat
Marketing digital via Ben Southall, omul cu cel mai bun job din lume
#VisitOrhei
Transilvania Train
Săptămâna Haferland
Giurgiu – Refugiul inimii noastre
Viziteaza Covasna
Best Newsletter Design
Categoria Best Newsletter Design a avut în vedere Buletinele informative transmise de către hoteluri şi agenţii de turism către clienţi sau parteneri.
Locul 1- Newsletterele Vola.ro
Locul 2- Newsletter momondo
Locul 3- 10 articole inspirationale cu si despre calatorii
Nominalizați
Newsletterele Vola.ro
Vederi tari de pe litoral
Newsletter Eturia
10 articole inspirationale cu si despre calatorii
newsletter momondo
Best Facebook Fan Page
Pagini de Facebook ale agenţiilor de turism şi ale hotelurilor care au oferit în mod constant şi actualizat conţinut de calitate, care se deosebesc prin interactivitate şi prin diversitatea mesajelor.
Locul 1- Vola.ro
Locul 2 – momondo Facebook
Locul 3- KLM Romania
Locul 3- eSky Romania Facebook Page
Nominalizați
Măria Ta Travel and Adventure
Casa Mosului
AvisRomania
Free Spirit Travel Facebook Fan Page
OgradaVeseliei
Paralela 45
Vola.ro
Aventurescu
Lotus Therm Spa&Luxury Resort
Filadelfia Turism Fan page
Seytour International Corporation
PRIVO
Viata La Unirea
Eturia
eSky Romania Facebook Page
Hotel Roman Maramures
Paradis Vacanțe de Vis
TTS***Spa&Wellness Covasna – Pentru Inima Ta !
Valea Verde Resort
Hotel Ramada Sibiu
Radisson Blu Hotel, Bucharest
Golden Tulip Victoria Bucharest Hotel
TUI TravelCenter
momondo Facebook
Hotel Caro
Intercontinental Bucharest Hotel
KLM Romania
Best Destination Facebook Fan Page
În această categorie s-au încadrat Fan Page-urile de Facebook dedicate unei destinaţii (regiune sau oraş), care au minimum 5000 de fani, pe care se publică informaţii relevante în mod constant şi activ.
Locul 1- Go Visit Transylvania
Locul 2- Discover Bucovina
Locul 2- I Love Cluj
Locul 3- Zig Zag prin România
Nominalizați
Zig Zag prin România
Discover Bucovina
Go Visit Transylvania
273 de locuri pe care trebuie sa le vezi inainte sa pleci din Romania
Bucovina Te Iubesc
Timisoara Oras European
Visit Neamt
Sibiu Atractii Turistice
Descopera Delta Dunarii
I Love Cluj
Izvoarele Sucevei, Bucovina
Best Travel Application
Aplicaţii mobile sau web dezvoltate pentru agenţii de turism şi comunităţi (în scopul de a promova ţară, oraşe sau anumite regiuni).
Locul 1- QUESTO
Locul 2- Călătorește pe #DrumulCetăților cu Bitdefender
Locul 2- momondo app
Locul 3- AMAZING ROMANIA
Locul 3- EXPLORE RO
Nominalizați
Aplicatia Last Minute
Eat Local
QUESTO
CLUJ Tourism app
EXPLORE RO
TRAVEL SCRIBUS
AMAZING ROMANIA
BANATUL MONTAN
Visit Maramures app
Călătorește pe #DrumulCetăților cu Bitdefender
Aplicatia Samsung George Enescu
momondo app
Best Blogger Relations Program
Campanii desfăşurate de agenţii, companii hoteliere, linii aeriene etc prin intermediul bloggerilor români.
Locul 1- Alba Iulia – campanie de marketing digital
Locul 2- Reportajele #SafeNomad by Bitdefender
Locul 3- #UnboxYourCity Instawalk
Locul 3- Calatorii de Grup by Eturia si Razvan Pascu
Nominalizați
Campania „Mai mult decat profesie. Pasiune!” – colaborare cu Adela Dan si Ovidiu Eftimie
#AlwaysSayYesToRomania
Alba Iulia – campanie de marketing digital
#UnboxYourCity Instawalk
Reportajele #SafeNomad by Bitdefender
UnimRomania
Golden Tulip Victoria Bucharest Hotel
Calatorii de Grup by Eturia si Razvan Pascu
Special Projects
Proiecte speciale în online, blogging, aplicaţii Facebook, noi reţele sociale care nu se încadrează în altă categorie din concurs.
Locul 1 – VIP în orașul tău
Locul 2 – #DeltaExplorer
Locul 3 – Atlasul Romaniei frumoase de la fereastra noastra
Locul 3 – 321sport Running Tour
Nominalizați
VIP în orașul tău
CONSTANTA WALKING TOUR
Zig Zag prin România
Calatorii de Weekend
#WinterExplorer
Akasha Wellness Retreat
Malice Hotels & Tourism
#DeltaExplorer
Izvoarele Sucevei Bucovina
Atlasul Romaniei frumoase de la fereastra noastra
VOLA.RO HELP LINE
Tandem Hai Hui
UnimRomania
InfoTravelRomania.ro
Daca e joi, e Caro!
EVENT PLANNER’S TOOLKIT
321sport Running Tour
WEBSITE CHEILE GRADISTEI
#MuzeulAstra
Best Corporate Travel Blog
Au fost apreciate acele bloguri care publică articole în mod frecvent, oferă informaţii despre brand publicului şi sprijină demersul de comunicare al organizaţiei (agenţie, hotel, pensiune etc).
Locul 1- momondo Inspirație
Locul 2- Blogul HotelGuru.ro
Locul 3- Travel Tailor Blog – un blog care te inspira
Locul 3- Blogul Eurolines
Nominalizați
Măria Ta Travel and Adventure
Blog Filadelfia Turism
Blog eSky
Experience by ANA Hotels
Rolandia
Blogul lui HAPPYşor
Blogul Oficial de Turism al Municipiului Alba Iulia
roadtrips.ro
momondo Inspirație
Travel Tailor Blog – un blog care te inspira
TUI TravelCenter Blog
Blogul HotelGuru.ro
Blogul Eurolines
Most Popular Travel Blogger
Au fost înscrise persoane active atât în mediul online, cât şi în mediul offline, care se exprimă prin intermediul blogurilor şi au o prezenţa relevanţă în domeniu. Câştigătorul a fost desemnat prin vot public.
Locul 1 – Alina Cernea si Florin Bodin
Nominalizați
Adrian Mitu
Alina Banica
Alina Cernea si Florin Bodin
Alina Gheorghiescu
Anghelovici Monica
Carmina Nitescu
Cezar Dumitru
Cristina Clenciu
Diana Slav
Marian Oancia
Mihai Jurca
Mircea Mitrofan
Oana Grozavu
Radu Restivan
Roxana Ciuchilan
Roxana si Alexandru Farca
Simona-Elena Stanescu
Sorin Rusi
Stoica Cristina
Marketer of the year
Cel mai bun specialist în marketing din domeniul ospitalier şi al turismului (hotel, pensiune, agenţie de turism, OTA etc.). Câştigătorul a fost desemnat cu ajutorul unui juriu specializat (bloggeri, influenceri şi specialişti în comunicare) şi prin vot public.
Locul 1- Razvan Pascu – Travel Communication Romania
Nominalizaţi
Ciprian Caraba – Tripsta
Dana Chiriac – Hotel InterContinental
Daniela Beica – Hotel Iaki
Matei Psatta – Vola.ro
Razvan Pascu – Travel Communication Romania
Roxana Paun – Continental Hotels
eTravel Conference, considerat cel mai mare eveniment național de afaceri și promovare online dedicat industriei de turism din România, este un adevărat eveniment maraton ce adună laolaltă numeroși oameni de business și specialiști români și internaționali din această industrie care analizează piața de turism și sugerează trendurile din domeniu. Prin acest eveniment, s-a dorit accentuarea importanței mediului online și a tehnologiei în industria turismului, pentru ca aceasta să țină pasul cu cerințele clienților, ceea ce nu poate decât să ducă, mai ales, la creșterea vânzărilor, un deziderat al tuturor care lucrează în turism.