Despre bloggeri și blogging la eTravel Conference
Un eveniment mult așteptat în industria turismului a fost și această ediție de toamnă a eTravel Conference, eveniment organizat cu succes de Evensys. A fost prezentă multă lume, ceea ce demonstrează interesul major al acestui gen de evenimente.
O conferință interactivă, în care s-au prezentat fapte, cifre și soluții. Mai mult decât atât, m-am bucurat că această ediție a adus în discuție destul de mult bloggingul și importanța bloggerilor de turism.
Tocmai de aceea aș vrea să punctez ceea ce s-a discutat cu privire la blogosfera de turism, cu atât mai mult cu cât agențiile de turism nu înțeleg prea bine acest fenomen și importanţa lui în ceea ce privește brandul și în promovarea destinațiilor turistice.
Alin Burcea, preşedinte Paralela 45, care a și deschis conferința, consideră că “un blogger care scrie doar despre o destinație s-a bagatelizat” și sugerează că bloggerii ar trebui să vină cu o nouă abordare, o agenție de turism fiind axată pe vânzarea propriu-zisă. “Scrisul vostru trebuie să ne ajute să vindem”, a conchis Alin Burcea. Poate nu ar trebui ca și agenția de turism să vină cu o nouă abordare a ceea ce înseamnă colaborarea cu un blogger?…
Eu cred că “scopul” unui blogger de travel nu este ca să vândă, ci să ajute cititorul, călător fiind, să aleagă o destinație în cunoștință de cauză (nu după spusele unui agent de turism aflat în spatele unui computer), să prezinte tipsuri și sfaturi de călătorie, să ofere din experiența sa pentru ca acesta să aibă în final o vacanță reușită.
Dacă bloggerul a avut o experiență pozitivă cu o agenție și o menționează ca atare, atunci poate că agenția respectivă a și vândut datorită lui, dar un blogger nu va lua rolul unui agent de turism, aș putea spune mai degrabă că joacă rolul unui consultant în turism.
“Nu cred că bloggerii au toate ideile din lume”, ceea ce este foarte adevărat, dar ideile mai multor bloggeri adunate cap la cap pot construi o lume! 🙂
Dacă agențiile de turism s-ar implica mai bine în activitățile de social media și le-ar face bine, ar crea o imagine solidă a brandului pe care îl reprezintă, ceea ce pe termen lung poate fi măsurabil în vânzări, evident.
Bogdan Stanciu, General Manager Bit Soft, consideră că prezența în social media este obligatorie, 75% dintre turiștii de business, de exemplu, consultând review-rile online, acestea fiind critice în alegerea destinației. Implicit, un turist care caută astfel de review-ri de rezervări, va căuta și informații despre destinații pe blogurile de travel.
Una dintre agențiile de turism prezente se întreba cum poate găsi bloggerii de travel…Dacă nu ești familiar cu online-ul și ajungi să trimiți ofertele tale doar în format .doc, e greu să te gândești că la o simplă căutare pe net după cuvinte cheie poți găsi tot ce vrei tu…
Tocmai de aceea se organizează astfel de evenimente în care sunt invitate și agențiile de turism, pentru a se updata, dacă pot spune așa, la piața de turism online care este într-o continuă creștere.
Foarte interesantă a fost și prezentarea Ioanei Mănoiu, Managing Partner, GMP PR, care a dezbătut crizele de imagine din turism și nu numai, acestea fiind “la fel de importante ca impozitele și moartea”. “Social media a schimbat foarte multe lucruri. A făcut că fiecare consumator să fie proprietarul unui mic grup de media. Are putere (pe facebook, twitter, blog). Are un public care ascultă și care are alte grupuri de media”. De aici, e foarte ușor să înțelegem cât de important este bloggingul și cât de repede se poate propaga o informație.
Andrada Crânguș, consultant de marketing si comunicare in turism, Turism Market, consideră că “brandul este fundamental”, un “brand solid inspirând la acțiuni de marketing și comerciale coerente”. Tocmai că o imagine solidă se construiește în timp, a te aștepta la rezultate rapide, așa cum doresc agențiile de turism, pare puțin utopic, zic eu.
Răzvan Pascu, Managing Director, Travel Communication România, fiind atât om de marketing, cât și blogger de travel, a punctat foarte bine etapele unei strategii de PR a unei companii, din care nu lipsește rolul bloggerului, măcar în administrarea paginii de facebook a acesteia, axându-se mai mult pe blogul de companie, care poate fi și el externalizat. “Facebook și blogurile nu vand” a menționat Răzvan Păscu, dar este conştient că duc la creșterea imaginii unei companii.
Cezar Dumitru, Owner, Imperatortravel.ro, și el om de comunicare și blogger de turism, s-a axat exclusiv pe bloggingul de travel, prezentare ce poate fi accesată aici, blogul fiind considerat “o nouă formă de media”.
La ce folosește colaborarea cu blogosfera? La “cresterea notorietăţii”, evident, la creșterea “nivelului de awarness”.
“In turism, lumea are nevoie de foarte multe confirmări din partea mai multor surse”, astfel că o campanie bine gândită și care include și blogosfera de travel nu poate decât să ducă la creșterea notorietății atât de mult discutatului brand.
Blogul poate fi și “un canal de anunțare a ofertelor speciale, a noilor proiecte”, etc., fiind bun de propagandă pentru noutăți, existând niște pași obligatorii prin care poți începe o promovare cu un blogger.
Narcisa Suruianu, travel blogger, TravelGirls.ro, a continuat în aceeași manieră, prezentând etapele necesare unei campanii cu bloggeri, considerând importantă alegerea unui blogger potrivit subiectului de interes pentru companie, prezentare care poate fi accesată aici.
“Nu e ușor să fi tot timpul plecat, cu biroul în buzunar”, a conchis Mădălin Măncilă, Marketing Department Team Leader, Happy Tour, moderator al seminarului Online Communication How-To, referindu-se la munca unui blogger.
Din păcate, se pare că agențiile de turism consideră că atunci când colaborează cu un blogger îl trimit la plimbare, distracție și relaxare pe banii lor și așteaptă ulterior ca să își vândă toate pachetele turistice! Bloggerul nu se duce în “vacanţă” și această imagine ar trebui scoasă din mintea agențiilor. Bloggerul muncește. Se scoală de dimineață să prindă un răsărit de soare, umblă bezmetic căutând cele mai cunoscute și/sau interesante atracții turistice, intră în muzee, face mii de poze, reține sute de informații și amănunte, eventual mai și notează/înregistrează, transmite “live” pe facebook, twitter, instagram, mănâncă diverse minunății tradiționale și interacționează cu localnicii, așteptând în final un minunat apus de soare, dacă nu cumva încearcă să ia pulsul orașului și noaptea. Ca să nu mai vorbim de munca de cercetare predecesoare plecării, până la urmă bloggerul nu este numai un informator de travel, ci este şi foarte informat. Ajuns acasă, trebuie să aștearnă toate aceste informații pe hârtie, să caute cele mai interesante fotografii, să facă blogging. Toate acestea sună a vacanță?…Și aceste lucruri le face, de cele mai multe ori, din pasiune, fără vreun beneficiu, doar pentru faptul că are acest microb în sânge!
Prin urmare, având în vedere că blogosfera de turism a devenit foarte puternică și este destul de unită față de alte blogosfere, poate unde sunt mai puțini bloggeri implicați, iar efortul depus de ei este mult mai mare, concluzia care ar trebui desprinsă de către agențiile de turism prezente la conferință este că bloggerii nu sunt de neglijat și că pot avea o pondere considerabilă în creșterea brandului, construind în timp acea imagine care să ducă la notorietatea necesară succesului business-ului lor.
Până când vor înțelege și se vor implica mai mult agențiile în campanii care să includă blogosfera de turism, vom împărtăși în continuare din experiența noastră de vacanță, fără să generăm vânzări, ci numai să ne povestim amintirile, trăirile, senzațiile unor experiențe minunate din călătorii, cu satisfacția că am transmis mesajul nostru călătorilor interesați, ori că i-am ajutat să evite și experiențe mai puțin plăcute.
Blogurile oficiale prezente la eTravel Conference pentru a duce mesajul dezbaterilor mai departe au fost următoarele: Povestidecalatorie.ro, Blogdecalatorii.ro, Turism20.ro, Turismmmarket.com, Calatorii360.ro, Roxanailie.ro, Airlinestravel.ro, Explorio.ro, Umblarici.ro, Trans-ferro.com.
Au făcut live blogging de la conferință Iulian Sârbu de la Trans-ferro.com, Roxana Ilie de la Roxanailie.ro și au scris despre aceasta ulterior Catalin Macovei de la Turism20.ro şi Petre Dordea de la InfotravelRomania blog (vă rog să citiţi, nu am relatat toate subiectele dezbătute, pentru a nu mă repeta) .
Mai jos, aveți câteva capturi de ecran care surprind tweet-urile @povestidecalatorie.ro din cadrul conferinței, semn că atunci când este nevoie sau oportun, Twitterul este folosit că un canal de comunicare și de către români!
Felicitari pt articol! Mi-a placut!
Am citit pe nerasuflate articolul. Mi-a placut mult, dar mai indeosebi urmatorul fragment , care….parca ar fi scris de mine:
”Bloggerul nu se duce în “vacanţă” și această imagine ar trebui scoasă din mintea agențiilor. Bloggerul muncește. Se scoală de dimineață să prindă un răsărit de soare, umblă bezmetic căutând cele mai cunoscute și/sau interesante atracții turistice, intră în muzee, face mii de poze, reține sute de informații și amănunte, eventual mai și notează/înregistrează, transmite “live” pe facebook, twitter, instagram, mănâncă diverse minunății tradiționale și interacționează cu localnicii, așteptând în final un minunat apus de soare, dacă nu cumva încearcă să ia pulsul orașului și noaptea. Ca să nu mai vorbim de munca de cercetare predecesoare plecării, până la urmă bloggerul nu este numai un informator de travel, ci este şi foarte informat. Ajuns acasă, trebuie să aștearnă toate aceste informații pe hârtie, să caute cele mai interesante fotografii, să facă blogging. Toate acestea sună a vacanță?…Și aceste lucruri le face, de cele mai multe ori, din pasiune, fără vreun beneficiu, doar pentru faptul că are acest microb în sânge!”
Felicitari si sa vedem ce va urma!
Felicitari pentru articol, Monica! Un blogger trebuie sa-si ajute in primul rand cititorilor sai si pasiunii sale de a calatorii si a-si impartasii exeprientele. Ca in articolele sale poate face recomandari de companii (agentii, hoteluri, restaurante, etc.) este altceva.
Si raspunzand la intrebarea ta, cred ca atat blogerrii cat si agentiile trebuie sa aiba o abordare diferita astfel incat colaborarea sa aduca beneficii pentru ambele parti.
Felicitări Monica pentru articol și pentru întreaga promovare ( tweeter, facebook). Avem încă mult de muncit pentru ca sectorul de turism să fie semnificativ în PIB-ul național!
Spun si repet: atunci cind un blogger vinde numai sin pasiune,e treaba lui,pasiunea lui.
Cind scrie despre o destinatie,trimis de o agentie,sau netrimis,din biroul..de acasa,trebuie sa o faca in asa fel incit sa genereae vinzari pentru agentie,pe destinatia respectiva.
Continuinsa imi sustin punctul de vedere!
Cred ca aici discutam deja de doua lucruri diferite si poate ca aceste aspecte trebuie abordate in intalnirile dintre agentii si bloggeri, care ar trebui sa fie mai dese, in contextul in care se doreste o colaborare de ambele parti. Tocmai de aceea spuneam la inceputul articolului, ca trebuie sa existe, poate, si din perspectiva agentiei, o alta abordare, daca vrea sa genereze vanzari. Pentru ca o campanie sa atinga publicul tinta al blogului, asa cum spunea si Narcisa Suruianu, bloggerul trebuie sa fie potrivit subiectului de interes al companiei.
Nici asteptarile din partea agentiei nu trebuie sa fie supraevaluate, cand in ecuatie se afla o cvasinecunoscuta, cititorul, care nu are contract cu bloggerul 🙂
In orice caz, indiferent de volumul vanzarilor in urma unei campanii, agentia isi va consolida brandul. Si poate ca acest avantaj, ii va folosi la un moment dat, pe anumite segmente, atunci cand se va astepta mai putin.
Sustin si eu punctul de vedere al Monicai. Exista o anumita limita, destul de sensibila, intre prezentarea destinatiei si promovarea agentiei care a facilitat acea excursie. Daca blogger-ul exagereaza in a “promova” agentia, se decredibilizeaza si isi pierde audienta. Eu, ca cititor al unui blog, pot admite pana la un punct publicitatea. Daca se exagereaza cu promovarea, prefer sa citesc altceva, nu articole pur publicitare.
D-nul Burcea este om de afaceri inainte de toate si isi doreste maximizarea rezultatelor…insa blogger-ul este nevoit sa isi mentina audienta, nu sa si-o indeparteze.
Felicitari pentru articol. Foarte bine punctat…