Concluzii de la Social Media and Mobile Strategies for Travel Industry Conference
Cu siguranta ca tematica conferintei axata pe social media si organizata de Eventur mi-a starnit interesul cu atat mai mult cu cat lucrez in mediul online si nu unul oarecare, ci unul axat pe turism, exact domeniul abordat la Social Media and Mobile Strategies for Travel Industry Conference.
Pentru Alex Filip, fondatorul Eventur, evenimentul care tocmai s-a incheiat a fost o provocare, dupa ce a organizat cu succes in septembrie anul trecut, la Piatra Neamt, Forumul Marketing Online in Turism si infoturul #PRINEAMT.
Subiectele abordate de catre vorbitori in cele trei sesiuni ale conferintei au vizat integrarea eficienta a retelelor sociale, strategiile de abordare in canalele de social media si valorificarea generarii de continut, dar si cum pot strategiile de social media si mobile sa fie combinate pentru a imbunatati si valorifica experientele turistice.
Primul vorbitor a fost Ciprian Enea, jurnalist si autor al cartii “Jurnalul unui calator boem”, care a incercat sa faca o paralela intre bloggeri si oamenii de marketing.
Idei desprinse:
– nu este usor sa faci marketing pe turism;
– pentru trafic ai nevoie de canale de promovare care sa te ajute sa vinzi;
– turoperatorii nu au timp sa isi cunoasca publicul si sa inteleaga ce se intampla cu produsul lor;
– daca ratezi un produs, iesi din piata;
– turismul are nevoie de blogosfera, agentiile de turism nu au bloguri (o tematica abordata si de alti vorbitori, in sensul ca agentiile ar trebui sa isi faca si blog de companie pentru a comunica cu turistii);
– este important ca bloggerii sa colaboreze;
– bloggerii nu ajuta la vanzari, dar ne pot invata sa ne cunoastem publicul, sa existe o relatie mai stransa cu turistii;
– bloggerii cunosc mult mai bine produsul turistic decat agentia, dar nu pot vinde, nu sunt vanzatori (practic, ei fac imagine de brand);
Concluzia este aceea ca putini turoperatori sunt dispusi sa investeasca in social media, insa merita incercarea de a construi o normalitate.
Mihai Popescu (Vola.ro) ne-a purtat, daca pot spune asa, printr-o “istorie a prezentului”, accentuand faptul ca social media era pana nu demult necunoscuta.
Idei desprinse:
– trebuie sa asculti, sa vezi despre ce este vorba (s-a facut o paralela intre vechiul si noul mod de comunicare);
– in social media oricine poate fi emitator sau receptor;
– trebuie sa fii implicat si sa exploatezi toate zonele in care se vorbeste despre tine pentru a nu omite ceva;
– daca vrei sa faci o campanie de social media, poti auzi tot felul de motive de la proprii sefi pentru a nu o face: nu are cine sa se ocupe, ce e facebook? – o sa moara, noi facem B2B, sunt prea batran pentru asta, nu am timp, nu avem buget, nu pot masura, nu pot controla, clientii nostri nu stau pe facebook ori twitter, care e ROI-ul (return on investment)?;
– a dat exemplu vorbele lui Confucius “spune-mi si o sa ma uit, invita-ma si voi intelege”;
– pescuieste acolo unde sunt pestii;
– a facut o similitudine cu piesele de sah, spunand: “Continutul si dialogul = regina, ascultarea = regele”.
Care ar fi cheia succesului in opinia lui Mihai Popescu? Story telling, generatia Y, targetarea liderului de opinie, crearea unui mediu propice in care cei implicati sa ofere feedback.
Carmen Pavel (Presedinte J’Info Tours) – iata un om care a inteles importanta blogosferei de travel si a canalelor social media, despre care a discutat si la evenimentul Travel Social Media cu Melvin Böcher de la Targul de Turism al Romaniei in cadrul evenimentelor conexe.
Idei desprinse:
– importanta trecerii cat mai mult lde la marketingul traditional la social media;
– gasirea vocii care sa vorbeasca (o persoana care relationeaza cu publicul din social media);
– argumente pro SM: accesibilitate, eficienta, informare, creativitate, costuri scazute, crestere de trafic;
– argumente contra: prea mult zgomot, anonimatul, furtul de identitate, activitate cronofaga, reactii negative post campanie.
– colaborarea cu bloggerii este importanta;
– SM este instrumentul viitoarei generatii de lideri.
J’Info Tours si-a ales uneltele necesare: blog, facebook, twitter, linkedin, google plus.
Calin Fusu (Neogen) a vorbit despre site-urile de reduceri pe care le considera mai bune decat google.
Idei desprinse:
– promovarea axata doar pe servicii locale e un business dificil;
– site-urile de reduceri s-au consolidat in 2012, topul fiind sustinut de Zumzi, Groupon, Fundeal;
– un site de promotii este un catalog trimis zilnic calatorilor;
– Zumzi este un mall unde nu se plateste chirie;
– nu vede o legatura intre bloggeri si bani, acestia generand branding, PR ;
– bloggerii ar trebui trimisi pentru a marketa o anumita piata.
Marcela Manolica (Travelport) ne-a oferit tehnologii avansate pentru distributia de produse turistice, avand in portofoliu doua aplicatii:
– ViewTripMobile – adresata calatorilor. S-a prezentat functionabilitatea aplicatiei (este bazata pe tehnolgia GPS);
– Travelport Mobile Agent – adresata agentiilor de ticketing, oferind o mai mare flexibilitate intr-un mod familiar.
Mugur Patrascu (Ileo) s-a adresat mai mult agentiilor de turism si legaturilor dintre acestea si viitorii turisti. S-au pus niste intrebari cheie: este vreo legatura in zona sociala si turist? Are de-a face turismul cu socialul? Ce fac romanii in digital? In contextul in care socialul este despre experiente si relatii umane, cat de bine se integreaza propriul brand in dialogul social pe facebook? Trebuie sa se tina cont ca google are 7 milioane de utilizatori, yahoo 7 milioane, iar 6,3 milioane fiind facebook si restul canalelor. In zona de mobil sunt 8 milioane de conexiuni.
Idei desprinse:
– turismul are o foarte mare legatura cu publicul;
– cum fac oamenii de turism legatura cu publicul este foarte slaba;
– in top 20 facebrands, primele 9 pagini sunt generaliste si doar 5 agentii de turism, de aici rezulta lipsa apetitului de a face parte din portofoliul respectiv;
– agentiile de turism sunt cele mai nesociale entitati cu potential mare de socializare (nu vor sau nu pot sa o faca – aici ar trebui sa intervina bloggerii 🙂 );
– socialul trebuie sa fie intr-o zona de curiozitati, sa genereze vizualizari si implicare, sa fie WOW!!
– ulterior se poate face trimiterea intr-o alta zona pentru incheierea tranzactiei;
– crearea propriului blog sau asocierea cu un blog;
– crearea unui flux de comunicare (pe facebook, de exemplu, care are numeroase beneficii);
– crearea de aplicatii de mobile;
– imaginea este cel mai bun instrument de a viraliza pe facebook;
– twitter inca nu a ajuns intr-o zona de masa.
Concluzia ar fi ca piata trebuie sa se maturizeze si sa inteleaga ce inseamna social media.
Monica Jitariuc (The Practice) ne-a vorbit despre importanta PR-ului in turism, chiar daca nu are clienti din domeniu, se pricepe foarte bine la construirea uneai reputatii si ne-a oferit sfaturi pentru cresterea acesteia.
Idei desprinse:
– produsul se vinde;
– produsul isi face prieteni;
– fa ceva bun si o sa se afle;
– cele 12 sfaturi:
o Sa stii pentru cine scrii si sa nu uiti pentru cine scrii!
o Sa stii cu cine sa vorbesti si ai de vorbit (sunt foarte multe branduri ce cauta asocieri dincolo de agentiile de turism)
o Build your credention (cine esti, ce ai facut, cu ce branduri ai colaborat)
o Business new business! – construieste o harta de relatii si considera si alte branduri
o Fa-ti PR!
o Fii (mai) creativ! Diferentierea face diferenta!
o It’s more than Seo! – adica nu consta totul numai in SEO, trebuie acordata importanta calitatii prin continut
o Sa ai o filozofie si niste principii, zone constante si consecvente
o Nu sta prea mult singur! Intra in breasla!
o Hai in off line! (si eu consider ca e o greseala sa ramai cantonat numai in online asa cum este o greseala viceversa)
o Evalueaza-ti munca si rezultatele
o Lauda-te tu pe tine!
Concluzia este sa nu uiti cateva lucruri simple: profesionalism, bun simt si decenta, dar sa evitam si campaniile agresive de promovare.
Cristina Bazavan – jurnalist, ne-a spus ca blogul de companie este un must si ca acestea trebuie sa ii acorde importanta cuvenita.. De ce agentiile ar trebui sa aiba un blog? Pentru a avea relatie cu consumatorii si sustenabilitate pe termen lung.
Idei desprinse:
– 18% dintre oameni fac atac de panica inaintea unei calatorii;
– cand iti faci blogul trebuie sa te intereseze audienta, obiectivele, formatul, responsabilul si feedbackul;
– gaseste-ti vocea, unicitatea;
– ce sa faci: scrie ca un prieten, nu ca un profesor, ofera informatii relevante;
– ce sa nu faci: nu subestima cititorii, nu promite ce nu poti respecta, nu te certa cu cititorii, nu te simti Dumnezeu! (nu esti neaparat mai destept decat celalalt care te citeste).
Mi-a placut concluzia trasa: un blogger vinde emotii, experiente si amintiri – cel mai sexi produs!
Delia Constantinescu (Social Media Coach) ne-a prezentat idei similare cu cele de la Workshopul “Social Media si Blogosfera de travel” – 2013, reiterand ca o experienta conteaza mai mult ca niciodata (practic, trebuie sa acordam credit experientelor celorlalti) si oferind 37 de idei cum sa fii prezent in social media, pe care o sa le dezvolt cu alta ocazie.
Concluzia desprinsa este aceea de a aduna povestile de calatorie si a le pune intr-o strategie. Creaza pofta de a merge acolo!
Evenimentul s-a incheiat cu sesiunea de mobile ce i-a avut ca vorbitori pe Alexandru Lapusan (Zitec), Filip Lepus (Travelio) si colegul meu Catalin Macovei (Infoturism).
Am aflat despre aplicatiile de mobile in industria de turism si importanta lor, o strategie pentru platformele mobile fiind dezirabila. Una dintre aplicatiile aparute pe piata este “Last Minute”, folosita de cei care doresc sa isi gaseasca destinatia in ultimul moment, avand posibilitatea de a aplica anumite filtre. “Keep it simple!”
Trebuie sa spun ca informatia oferita a fost mult mai bogata, reusind sa prezint numai o parte din cele discutate, dar, cred eu, suficient pentru a ne face o idee de ce a insemnat acest eveniment organizat de Eventur, o idee salutara si sper eu generatoare de rezultate in viitor pentru o parte dintre jucatorii din industria de turism.
Mai jos puteti vedea cateva fotografii cu o parte dintre bloggerii de travel oficiali si sustinatori ai evenimentului (vezi si site-ul oficial SMMST).
Da…foarte interesant. Mi-a ramas in minte replica:
”Un blogger vinde emotii, experiente si amintiri – cel mai sexi produs!”