Ce trebuie să facem dacă am fost păgubiți de agenția de turism?

În urma unor falimente spectaculoase ale agențiilor de turism din ultimii ani, s-a ridicat problema încrederii legate de achiziționarea vacanțelor prin intermediul acestora.

Sunt convinsă că este neplăcut să te afli în situația de a plăti pentru un pachet turistic pe care care nu îl mai poți valorifica și mai neplăcut să te afli deja în vacanță și să constați că nu mai ai asigurat niciun serviciu sau zborul de întoarcere este anulat.

Am fost și eu în vacanțe prin agenții de turism care au dat faliment, însă imediat după ce m-am întors eu acasă, așa că nu am simțit pe pielea mea un astfel de inconvenient.

Tocmai din acest motiv, s-a pus problema siguranței investiției financiare a turistului și ce ar putea face într-un astfel de caz.

Pe site-ul Ministerului Turismului sunt prezentate câteva etape de urmat pentru turistul păgubit, pentru a obține despăgubiri din asigurarea agenției pentru rambursarea cheltuielilor de repatriere și/sau a sumelor achitate de turiști, în cazul insolvabilității sau a falimentului agenției de turism, pe care este bine să le cunoașteți:

  1. ”Turistul va notifica în scris agenţia să îi ramburseze suma achitată, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în termen de 15 (cincisprezece) zile de la data încheierii/derulării pachetului de servicii turistice/ sau de la data repatrierii.
  2. Turistul va anunţa asiguratorul, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în legătură cu solicitarea adresată agenției privind rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data primirii confirmării de primire prevăzute la pct. 1 de mai sus.
  3. În cazul în care, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data confirmării de primire a documentelor justificative de către agentia de turism, turistul nu a primit sumele solicitate de la agentie, are loc evenimentul asigurat.
  4. În termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii evenimentului asigurat turistul are obligaţia de a transmite asigurătorului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, cererea de despăgubire însoţită de documentele justificative.

Documentele justificative constau în:

  1. a) contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice;
  2. b) confirmările de primire precizate la pct. 1 și 2 de mai sus;
  3. c) fotocopiile de pe documentele de plată a avansului (chitanţe, ordine de plată etc.), în cazul cererilor de rambursare a sumelor achitate de turist;
  4. d) fotocopiile de pe documentele de transport şi cazare, în cazul cererilor de rambursare a cheltuielilor de repatriere.
  5. Despăgubirea acordată de asigurator reprezintă echivalentul sumei achitate de turist către agenţie, în limita sumei asigurate. Despăgubirea se va plăti de către asigurator în termen de 30 zile de la primirea documentelor justificative trimise de turist.

In situaţia în care valoarea despăgubirii nu ajunge pentru rambursarea totală a pagubei, turistul se va adresa agenţiei sau în cazul în care aceasta şi-a cerut insolvenţa sau falimentul se va adresa direct administratorului judiciar în vederea înscrierii la masa credală, conform prevederilor din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă”.

Sfârșitul anului trecut ne aduce în prim plan promulgarea Legii privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice. Astfel, Klaus Iohannis a semnat decretul pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2017 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice.

Prin urmare, O.U.G. nr. 26/2017 modifică art. 24 din Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 16 iunie 2008, care va avea următorul conținut:

ART. 24
 (1)” Agenţiile de turism care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul naţional şi comercializează către consumatori persoane fizice pachete de servicii turistice sau componente ale acestora au obligaţia să asigure furnizarea serviciilor turistice sau rambursarea tuturor plăţilor efectuate de către sau pe seama turiştilor, în măsura în care respectivele servicii contractate nu sunt furnizate ca urmare a faptului că agenţia de turism se află în dificultate financiară, definită conform dispoziţiilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În cazul în care în contractul privind comercializarea pachetului de servicii turistice este inclus transportul de pasageri, agenţia de turism asigură şi garanţii pentru repatrierea turiştilor.
    (3) Sistemele de garantare a răspunderii agenţiilor de turism pentru furnizarea serviciilor turistice către consumator sunt reprezentate de scrisori de garanţie bancară, poliţe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcţiona distinct sau asociat.
    (4) Garanţia este efectivă şi acoperă costurile previzibile în mod rezonabil, inclusiv costurile estimate ale repatrierii.
    (5) Garanţia se referă la valorile plăţilor efectuate de către sau pe seama turiştilor în legătură cu serviciile turistice, ţinând cont de perioada scursă între avansurile plătite şi plăţile finale şi finalizarea furnizării serviciilor.
    (6) Suma asigurată şi modalitatea de organizare şi funcţionare a sistemelor de garantare se stabilesc prin ordin comun emis de Ministerul Turismului şi Autoritatea de Supraveghere Financiară.”

Mi-ar plăcea să vă recomand să cumpărați pachete turistice numai de la agențiile cu vechime pe piață, dar practica a demonstrat că vechimea nu reprezintă o garanție.

Cel mai bine este să fiți informați și pregătiți din timp, pentru a putea face modificări de ultimă oră și, mai ales, să aveți bani suficienți când plecați în vacanță, în cazul în care au loc astfel de neplăceri. Exact ca atunci când vi se pierde bagajul pe drum, ce faceți, așteptați rezolvarea situației și nu vă cumpărați ce aveți nevoie sau cheltuiți o anumită sumă pentru necesități, pe care să o recuperați ulterior de la compania aeriană?

Citește și Ce facem când ni s-au pierdut bagajele în aeroport? Soluţii şi sfaturi utile

Chiar dacă ne putem cumpăra singuri vacanțele apelând la platformele de rezervări online, o agenție de turism reprezintă un garant al vacanței noastre în privința serviciilor oferite de către hoteluri și nu numai. Consultanța turistică, asigurarea transportului ori a unui ghid de turism de către agenție ne scutește de timpul necesar documentării și ne ajută să bucurăm din plin de vacanța noastră.

Citește și Cum alegem şi cum împachetăm eficient bagajul pentru vacanţă?

Monica Anghelovici

Specialist în turism şi blogger de travel, îmi place să călătoresc şi să povestesc despre locurile şi atracţiile turistice vizitate de mine pentru a ajuta şi alţi călători în planificarea vacanţelor, dar şi să fiu la curent cu cele mai noi tendinţe din turism, participând la cele mai noi evenimente din industria de travel.

You may also like...

2 Responses

  1. Sper sa nu se supere nimeni, dar cel mai sigur mod de a evita o pagubire, ramane planificarea calatoriilor fara intermediul unei agentii de turism. Este mult mai usor decat pare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Hide picture