Ce facem când ni s-au pierdut bagajele în aeroport? Soluţii şi sfaturi utile

Când călătoreşti foarte mult este imposibil să nu încerci experienţe care mai de care mai variate, iar printre acestea se numără şi pierderea bagajului de călătorie. Am văzut când s-a întâmplat altora, însă nici nu mă gândeam că mi se va întâmpla şi mie într-o zi.

Iată că s-a întâmplat în drumul meu dinspre Londra spre Bucureşti. În ultima vreme, încerc să iau cu mine numai bagaj de mână, nu numai pentru a simplica formalităţile de check-in, pentru că prefer să îl fac online, cât pentru a scuti o oră din timpul călătoriei, deoarece nu mai stau la coada birourilor de check-in în aeroport. Dacă înainte plecăm cu o valiza imensă şi haine pentru jumătate de an, când mergeam chiar şi în vacanţe scurte, acum reuşesc să iau o sigură valiză de mână chiar şi pentru perioade mai îndelungate. Am observat că hainele multe sunt inutile, nu te duci să faci parada modei nicăieri, important e să ai de schimb. În afară de asta, mai poţi cumpăra una alta din vacanţă şi aşa rezolvi problema.

Citeşte şi 10 atracţii turistice pe care le poţi vedea într-o singură zi în Londra

Fericită că am trecut imediat de punctul de control, cum am intrat în aeroportul London Stansted, mi-am lut valiza şi m-am îndreptat spre poarta de îmbarcare. Eu, în general, mă duc printre primii, pentru că nu îmi place să rămân ultima, însă, de dată aceasta, soţul meu a insistat să mai aşteptăm, că nu are rost, tot în acelaşi avion ne urcăm cu toată lumea. Greşit! Pentru că, dacă cei de la poarta de îmbarcare consideră că sunt prea multe bagaje în avion, îţi pot lua bagajul de mână la cală, în ultimul moment. Şi de aici a început problema noastră.

La poarta de îmbarcare mi s-a dat un tichet de bagaj cu un număr de referinţă pe el şi mi s-a spus să las bagajul la urcarea în avion, de unde a fost preluat de cei care au încărcat cala avionului cu bagajele noastre. Parcă am avut o presimţire, deoarece m-am uitat bine la numărul de pe bagaj, în cazul în care s-ar rătăci…Oricum ţi se lipeşte un sticker de paşaport cu numărul de referinţă.

La sosirea pe aeroportul din Otopeni, bagajele noastre au apărut primele, probabil, pentru că fuseseră urcate ultimele în avion, iar noi am făcut ceva minute până am traversat tot terminalul ca să ajungem la banda de bagaje. Un călător mai grăbit a luat, din greşeală, valiza mea, crezând că este a lui. Am realizat asta în momentul în care pe bandă se tot plimba o valiza identică cu a mea, însă nu era a mea, pentru că m-am uitat pe tichet şi numărul nu corespundea, apoi aveam să mă conving deschizând-o un pic să văd.

Ce era de făcut? Am presupus că mi-a fost luată, din greşeală, chiar şi cea a celui care a confundat-o era să fie luată de altul! Dar l-am atenţionat noi. Concluzia? Oamenii nu se uită la tichetele de pe bagaje, să verifice dacă sunt ale lor! Cum să presupui că ai un bagaj unicat? Valizele pot fi absolut identice!

Bagaje avion (1)

Paşii de urmat când ne-am pierdut bagajul în aeroport

  1. Mergem la biroul de bagaje pierdute. Am intrat, am sesizat şi le-am povestit ce s-a întâmplat. Ei au consemnat şi mi-au zis să mă duc acasă. Cum să mă duc acasă? Şi bagajul meu? Le-am spus că eu nu plec aşa din aeroport, până nu mă asigur că mi se va returna bagajul. Atunci mi-au sugerat să fac reclamaţie şi la poliţia aeroportuară. Zis şi făcut.
  2. Contactăm poliţia aeroportuară, care se află chiar unde sosesc bagajele. Mă duc la reprezentanţii poliţiei şi le spun iar toată tărăşenia. Că ei nu au ce să îmi facă. Serios? Cine răspunde pentru bagajul meu? Nimeni, ăla care l-a luat! Chiar aşa? În ce lume trăim? S-a pierdut în aeroport, poate nu l-a luat altcineva, poate l-au pierdut funcţionarii de la aeroport, poate nu a fost urcat în avion. Eu fac reclamaţie să verifice pe camere ce s–a întâmplat. A venit o doamnă care a fost drăguţă şi am făcut reclamaţia. Dar nu m-am mulţumit cu asta. Am întrebat ce mai e de făcut pentru a fi siguri că se rezolvă situaţia mea. Să fac reclamaţie la compania aeriană, pentru ca ei să vadă dacă a fost urcat sau nu în avion.
  3. Reclamăm la compania aeriană. M-am dus la biroul companiei din aeroport, care era situată la plecări, nu la sosiri şi am spus toată povestea din nou. Deja fuseseră înştiinţaţi de biroul de bagaje pierdute şi încercau să identifice pasagerul al cărui număr era pe bagajul rămas în aeroport. Au spus că ne caută după ce rezolvă. Nu mai aveam ce face şi am părăsit aeroportul. În taxi, am fost sunaţi atât de compania aeriană, cât şi de poliţie, că bagajul nostru a fost identificat la ameţitul care l-a luat şi care se îndrepta spre Brăila, urmând ca a două zi să revină în aeroport să îşi recupereze bagajul şi să ni-l aducă pe al nostru. Reţineţi că fiecare companie are propria politică de recuperare a bagajelor, dar reclamaţi pierderea în termen de 21 de zile de la aterizare, iar distrugerea lor în termen de 7 zile (dacă bagajul a fost rupt, deschis, etc., conform Convenţiei de la Montreal din 1999). Unele companii nu îşi mai asumă responsabilitatea dacă reclamaţia nu s-a făcut la aterizare, iar dacă un alt pasager a făcut încurcătura – cum a fost cazul meu, acela va suporta costurile recuperării acestuia.

Nu aveam mare lucru în bagaj, afară de nişte haine, însă aveam ceva foarte important, o unitate de memorie cu toată arhivă de poze! Pentru că am pus-o acolo, ştiind că e bagaj de mână. Am spus companiei că eu vreau ca bagajul să fie înapoiat în prezenţa mea, pentru verificare şi biroul de bagaje m-a asigurat că aşa o să facă şi nu o să îi dea omului bagajul până nu facem schimbul. A două zi am fost sunaţi, ne-am dus în aeroport şi s-a făcut schimbul.

Pentru mine, situaţia s-a rezolvat în mod fericit şi rapid. Mai greu e când bagajul nu se îmbarcă şi se rătăceşte prin aeroportul de unde pleci, pentru că durează până îi dau de urmă şi apoi până vine cu alt avion. Cel mai rău e când pleci în concediu şi rămâi fără bagaj, adică fără haine de schimb şi alte lucruri necesare. Dacă e pierdut definitiv sau deteriorat, greu reuşeşti să fi despăgubit.

london bridge foto (140)

Sfaturi legate de bagajul de cală:

  • păstraţi bonul cu numărul bagajului de cală ce vă este dat şi lipit pe paşaport. Ajută la identificarea bagajului;
  • dacă aveţi numai bagaj de mână, nu urcaţi ultimul în avion;
  • nu puneţi lucruri importante în bagajul de mână, ci în cel de umăr, dacă vi se permite şi o geantă mică;
  • refuzaţi preluarea bagajului la cală, chiar dacă vi se spune că este fără costuri suplimentare; dacă nu se poate altfel, scoateţi din bagaj lucrurile importante;
  • puneţi un semn distinctiv la bagaj, o fundă, o etichetă colorată, personalizaţi-l să îl ochiţi repede;
  • faceţi toate cele trei reclamaţii, în cazul pierderii bagajului, imediat;
  • încercaţi să ajungeţi primii la banda de bagaje, nu vă pierdeţi pe drum la toaletă, o folosiţi ulterior. Pe aeroportul Otopeni, puteţi să vă aşezaţi la controlul vamal şi la ghişeul destinat paşaporturilor consulare, e mult mai liber şi treceţi vama mai repede, nu vă sfiiţi!

Acum, chiar dacă, conform legii probabilităţii, nu aş mai trăi o astfel de experienţă în viitorul apropiat şi aş putea să iau liniştită bagaj de cală, prefer ca atunci când îmi iau bilet să iau tot un bagaj de mână, e mai simplu şi mai practic, plătind numai tariful biletelor de avion, reducând, asftel, costurile de călătorie.

Citeşte şi Cum trebuie să fie bagajul de mână în avion?

Iată ce au spus câţiva dintre prietenii mei de pe facebook, la postarea mea:

bagaje pierdute

Recuperarea s-a făcut pe cheltuiala noastră

Da, fratele meu venea de la Amsterdam şi a constatat la Bucureşti că nu are bagajul. A primit asigurări de la aeroport că în 2 zile o să primească bagajul acasă dar nu s-a întâmplat. Pentru că a trecut o săptămână şi el a trebuit să se întoarcă în Olanda, mi-a făcut mie o procura să mă ocup de recuperarea bagajului care ajunsase în Turcia. Am dat câteva telefoane la aeroport şi până la urmă am fost chemată să recuperez bagajul. Cred că a durat în jur de 10 zile. Recuperarea s-a făcut pe cheltuiala noastră. Adică drum Rm. Vâlcea -Bucureşti ( aeroport ) şi retur şi îmi amintesc că nu au fost foarte amabili, de parcă noi eram vinovaţi că s-a pierdut bagajul (un geamantan destul de voluminos pentru care s-au plătit taxe) – Cristina

L-au găsit întotdeauna şi mi l-au adus acasă ori la hotel

Mi-a fost pierdut de multe ori. L-au găsit întotdeauna şi mi l-au adus acasă ori la hotel dacă eram în altă ţară. Sper că ai completat declaraţia în aeroport – Grazia

M-a costat ”distracţia” asta aproape 150 de franci

Da, am păţit-o la Genova şi la Strasbourg. Erau, în primul caz, curse din oră în oră de la Roma la Genova şi au pus bagajul meu la o altă cursă. La Strasbourg, n-am dormit o noapte întreagă ca să completez zecile de file ale cererii de despăgubire, am dat, noaptea, la călcat costumul cu care venisem îmbrăcat şi pe la ora 4 am plecat cu un taxi la magazinul deschis non-stop al unui arab ca să-mi cumpăr o cămaşă nouă şi o cravată (trebuia să particip la o reuniune în care reprezentam ţară şi nu puteam să apar acolo neglijent îmbrăcat). Pe la ora 6 dimineaţa m-a sunat recepţionera de la hotel şi m-a anunţat că mi-au adus valiza. M-a costat ”distracţia” asta aproape 150 de franci, noroc că aveam bani cash la mine. – Lucian

Nu a mai recuperat bagajul şi nu a fost despăgubit

O experienţă deloc plăcută !! O cunoştinţă zbura de la Madrid la Cluj… nu i-a sosit bagajul… cu toate demersurile făcute nu a mai recuperat bagajul şi nu a fost despăgubit !! – Nicu

Nu puneţi în geamantan lucruri de valoare

Experienţa mea: am călătorit cu Condor pe ruta Frankfurt / Tenerife – după ce mi-am dat seama că mi s-a pierdut bagajul am mers de urgenţă la ghişeul “lost and found” şi am făcut declaraţie cum a arătat geamantanul meu ( culoare, mărime, marca – e bine dacă cunoşti şi marca ta de geamantan ) şi mi s-a făcut o copie de la biletul de avion unde se afla şi eticheta cu numărul bagajului ( deci atenţie NU aruncaţi biletul ! ) Am dat şi adresa hotelului unde am fost cazată şi am plecat la cumpărături… Mi-am cumpărat tot ce am avut nevoie de urgenţă: lenjerie de corp, cosmetice, pijama, costum de baie, sandale, t´shirt, rochie…că doar eram la mare şi cu hainele de pe mine nu mă puteam întinde la plajă. A două zi după masă a apărut şi bagajul meu adus la hotel de agenţia de avioane. La întoarcere acasă am scris o scrisoare agenţiei unde am adăugat chitanţele de la cumpărături. După circa 3 săptămâni am primit răspuns şi un cec cu jumătatea din valoarea cheltuielilor mele. Motivul că am primit doar 50% a fost că lucrurile cumpărate le mai pot folosi în continuare ( doar lucrurile de unică folosinţă se plătesc cu 100% ). Atenţie! Nu puneţi în geamantan lucruri de valoare precum electronice, aparate de fotografiat sau bijuterii – acestea nu se restituie ! Din păcate se restituie doar cumpărăturile făcute la faţa locului în concediu – dacă ţi se pierde bagajul la întoarcere acasă nu ai dreptul să-ţi cumperi lucruri noi ( se presupune că acasă ai lucruri de schimb ) – probabil că atunci, în cazul în care se pierde definitiv, poţi primi nişte bani pe echivalentul valorii conţinutului – însă este mult mai greu să dovedeşti ce ai avut înăuntru. – Mirela

L-am primit acasă după 3 zile, cu folia ruptă

O singură dată, veneam de la Beijing prin Munchen. La Otopeni am constatat că … pauză rucsacul meu bine infoliat şi legat. Mi-au spus că au “uitat” să-l suie în avion la Beijing. L-am primit acasă după 3 zile, cu folia ruptă şi fără 2 perechi de şosete … singurele lucruri curate din rucsac. Absolut tot ce am avut de valoare (laptop, aparat foto etc.) le-am avut în bagajul de mână.Din cauza asta la low-cost, întotdeauna iau bagaj de cală, chiar dacă e puţin mai scump, astfel încât bagajul de mână să fie un rucsac de 25-30 litri, care încape oriunde! Niciodată nu-mi iau la mine un bagaj mai mare decât acel rucsac … – George

După două săptămâni am fost chemaţi la aeroport pentru ridicarea bagajului

Prietenul meu, Sânzian s-a trezit în Varadero fără bagaj. A completat declaraţia şi adresa hotelului unde eram cazaţi. După aproape două săptămâni, în care a trebuit să se îmbrace cu hainele mele, am fost chemaţi la aeroport pentru ridicarea bagajului. – Daniel

Voi aţi întâmpinat o astfel de experienţă? Dacă da, ce aţi făcut, cum aţi procedat?

Monica Anghelovici

Specialist în turism şi blogger de travel, îmi place să călătoresc şi să povestesc despre locurile şi atracţiile turistice vizitate de mine pentru a ajuta şi alţi călători în planificarea vacanţelor, dar şi să fiu la curent cu cele mai noi tendinţe din turism, participând la cele mai noi evenimente din industria de travel.

You may also like...

1 Response

  1. Vlad says:

    Mie mi S-a pierdut de către Lufthansa. Am primit bani pt haine si un troler nou (deoarece cel pierdut S-a recuperat cu o gaura in el)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *